A SpaceX alapítója újabb részleteket árult el az űripari magáncég távlati terveiről az ausztráliai Adelaide-ben tartott Nemzetközi Világűrkongresszuson.
Robert Zubrin, az emberes Mars-utazás alighanem legaktívabb és legmeghatározóbb kortárs támogatója azt a következtetést vonta le Elon Musk 2017. szeptember 29-én tartott előadásából, hogy a SpaceX vezetője valóban komolyan gondolja azt, hogy a 2020-as években – nyilvánvalóan a NASA-val való szoros együttműködés keretében – embereket küld a Mars bolygó vörös felszínére. A YouTube-on élőben közvetített, közel háromnegyed órás előadásában Musk részletesen bemutatta a jelenleg BFR kódnéven futó projektet.
Elon Musk előadása a 68. Nemzetközi Világűrkongresszuson. (Forrás: SpaceX)
A BFR (Big F... Rocket, szépen fordítva Nagyon Nagy Rakéta) lényegében a korábban Falcon-XX és MCT kódnevekkel ellátott elképzelések legújabb verziója. Mindenekelőtt abban különbözik a tavalyi, mexikói Világűrkongresszuson elhangzott előadás alkalmával bemutatott MCT koncepciótól, hogy némileg szerényebb méretekkel és sokkal alaposabban kidolgozott megvalósíthatósági és felhasználhatósági koncepcióval rendelkezik.
A kétlépcsős űrhajórendszer első fokozata egy teljesen újrafelhasználható, 31 darab Raptor hajtóművel felszerelt, folyékony metán üzemanyagot és folyékony oxigén oxidálószert használó, 9 méter átmérőjű hordozórakéta. (A tavaly bemutatott MCT dizájnban még 42 darab Raptor és 10 méter átmérő szerepelt.) A második fokozat pedig tulajdonképpen egy összeépített második rakétalépcső és egy űrhajó, ami 4 darab vákuumbeli és 2 darab tengerszinti üzemelésre optimalizált metán–oxigén üzemű Raptor hajtóművel lesz ellátva, az első fokozathoz hasonlóan teljesen újrafelhasználhatóra építik meg. (Külön érdekesség, hogy a második fokozat nem csak hővédő pajzzsal, hanem egy pár deltaszárnnyal is fel lesz szerelve a légköri fékezéshez.) Az így kialakított teljesen újra felhasználható űrhajórendszer 150 tonna hasznos tömeget lesz képes az alacsony Föld körüli pályára állítani. Jelenleg egy teher- és egy személyszállításra alkalmas változatban gondolkodnak. Magabiztosságra vall, hogy a személyszállító változat nagyobb utastérrel fog rendelkezni megvalósulása esetén, mint egy Airbus A380-as, amely jelenleg a legnagyobb méretű utasszállító repülőgép az egész bolygón.
Az űrhajórendszer fejlesztése már elkezdődött. Mind a Raptor hajtómű, mind a nagyméretű folyékonyoxigén-tartály tesztelése előrehaladott állapotban van. A SpaceX-nek arra is készen van a stratégiája, hogyan legyenek képesek a nagyméretű űrhajórendszer sorozatgyártására. Első lépésben legyártanak annyi Dragon űrhajót, valamint Falcon-9 és Falcon Heavy hordozórakétát, amennyit csak tudnak, hogy legyen készleten bőven ezekből a részben újrafelhasználható űreszközökből. Második lépésben a SpaceX teljes gyártókapacitását átállítják a BFR sorozatgyártására. Harmadik lépésben pedig – szigorúan a BFR sikeres megvalósulása esetén – kivonják a forgalomból a Dragon űrhajókat, a Falcon-9 és Falcon Heavy hordozórakétákat. Egyszerűen fogalmazva a nagyméretű és teljesen újrafelhasználható űrhajózási és űrszállítmányozási rendszerrel váltják ki a kisebb méretű, és csak részben újrafelhasználható eszközeiket. Kulcsfontosságú elemei a BFR-projektnek a teljes és gyors újrafelhasználhatóság, a precíz automata dokkolás és az üzemanyag-utántöltés űrbéli körülmények között.
Amennyiben megvalósul, a BFR két szempontból fog hatalmas áttörést jelenteni az űrhajózás történetében. Egyfelől az emberiség történelmének legelső gyorsan és teljes egészében felhasználható, ráadásul kimondottan nagyméretű komplett űrhajózási-űrszállítmányozási rendszere lesz. Másfelől eljutási lehetőséget fog biztosítani gyakorlatilag bárhová a Naprendszer belső részében. (Itt elsősorban a Hold és a Mars felszínére kell gondolni.) Ezeken felül akár a Föld nagyvárosai közötti közlekedést is teljesen új szintre emelheti...
A BFR képes lehet utasokat vinni a Föld egyik városából egy másikba, legfeljebb egy óra leforgása alatt. (Forrás: SpaceX)
Robert Zubrin értékelése szerint a SpaceX eddigi eredményeinek tükrében minden bizonnyal valamilyen formában megvalósul majd a jelenleg BFR kódnéven futó űrhajózási és űrszállítmányozási rendszer. Azonban abban Zubrin közel sem biztos, hogy sikerül majd tartani a jelenleg 2022-re tervezett első teherszállító küldetést a Marsra, valamint a 2024-re tervezett első emberes Mars-utazást a BFR felhasználásával.
Kapcsolódó cikkek:
Dragon a Marsra: T mínusz 2 év?
Segítség a Vörös Sárkánynak
Elon Musk az űrkongresszuson
Repíts el a Holdig!
Az új Dragon sem rakétákkal ér földet
Csúszik a SpaceX Mars-programja
Kapcsolódó linkek:
Elon Musk új terveiről (Spaceflight Now)
SpaceX honlap
68. Nemzetközi Világűrkongresszus