Szinte csak az biztos, hogy egy műhold, és hogy Falcon-9 rakétával indult Floridából.
A SpaceX indításai és az előkészületek általában nagy nyilvánosságot kapnak, ez is része Elon Musk cége működési módszerének. Ezúttal azonban a Falcon-9 hordozórakéta hasznos terhének mibenlétét teljes titoktartás övezte, így előzetesen viszonylag keveset lehetett tudni a körülményekről. Csak egy hónappal az eredetileg tavaly novemberre tervezett startdátum előtt derült ki egyáltalán, hogy a SpaceX sűrű indítási naptárába bekerült ez az esemény. A rakéta start előtti napokban megszokott statikus tesztjét, amikor néhány másodpercre beindítják az első fokozat kilenc Merlin-1D hajtóművét, anélkül, hogy a hordozóeszköz felemelkedne, november 11-én hajtották végre. Ezután a Falcon-9-et visszaszállították a szerelőcsarnokba... és az indítást végül elhalasztották, egészen most januárig, amikor is ez lett az év első űrstartja világszerte.
A Zuma műholdat indító Falcon-9 rakéta éjszakai statikus tesztje novemberben. Akkor még a floridai Kennedy Űrközpont 39A indítóállása volt a kijelölt starthely, most viszont a Cape Canaveral bázis közeli, ugyancsak a SpaceX használatában levő 40-es indítóállásról emelkedett fel a rakéta. (Kép: William Harwood / CBS News)
A november 16-ára kitűzött start halasztása először a rakéta orrkúpjával kapcsolatban egy előző Falcon-9 start során felmerült aggályok, az eset kivizsgálása miatt történt. Majd felgyorsultak az események a SpaceX naptárában. December 15-én elindult a Nemzetközi Űrállomás felé a Dragon (CRS-13) teherűrhajó, immár a felújított 40-es indítóállásról (azt egy 2016-os robbanás tette jó ideig használhatatlanná). Majd elkezdődött a 39A starthely átalakítása a Falcon Heavy hordozórakéta közelgő (talán január végén esedékes) bemutatkozó repüléséhez.
A Zuma néven emlegetett űreszköz felbocsátásának megrendelője az Egyesült Államok kormányzatának valamelyik (meg nem nevezett) intézménye, az indítást viszont kereskedelmi alapon, a Northrop Grumman cég közbeiktatásával szervezték. A műhold feladatáról semmit sem lehet tudni, csak az biztos, hogy alacsony Föld körüli pályára kerül.
A startra végül magyar idő szerint január 8-án 2:00-kor került sor (az időeltolódás miatt a helyszínen még előző nap este 8 óra volt). A Falcon-9 első fokozata kb. 125 km-es magasságig jutott, majd feladatát elvégezve, a későbbi újrahasznosítás céljából a Cape Canaveral bázis területén levő leszállóhelyre (Landing Zone-1) érkezett vissza, a felbocsátást követő nyolc percen belül.
A start, majd a visszaérkezés fénycsíkjai egy hosszú expozíciós idővel készült fényképen. (Kép: SpaceX)
A SpaceX tavaly rekordévet zárt 18 sikeres starttal. 2018-as terveik szerint akár 30 alkalommal is indíthatnak Falcon-9 rakétákat Floridából és Kaliforniából.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
39A: bérleti megállapodás
Felrobbant egy Falcon-9 rakéta
Az Amos-6 elvesztésének ára
A titokzatos Zuma műhold indítása (Spaceflight Now)