Az Orbital ATK teherűrhajója a NASA megrendelésére szállít ellátmányt a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).
Az Antares hordozórakéta az Egyesült Államok keleti partvidékéről, a Virginia államhoz tartozó Wallops-szigetről (Mid-Atlantic Regional Spaceport, MARS) emelkedett a magasba május 21-én, magyar idő szerint 10:44-kor.
Az Antares rakéta, orrkúpja alatt a Cygnus teherűrhajóval, még vízszintes helyzetben, a szerelőcsarnokban. (Kép: Orbital ATK)
Az ISS-t néhány napon belül elérő, ahhoz automatikus megközelítés után robotkaros befogással csatlakozó Cygnus teherűrhajó összesen közel 3,3 tonnányi rakományt visz magával. A belső, hermetizált raktérben utazó dolgokat az űrállomáson szolgálatot teljesítő űrhajósok pakolják majd át az ISS-re. A most felküldött rakományban helyet kaptak például nagyfelbontású kamerák, amelyeket az ISS külsejének menetirány szerinti elülső részére szerelnek majd fel egy júniusra tervezett űrséta során. A Cygnus vitt magával magasnyomású oxigént tartalmazó tartályokat, amelyek segítségével az ISS belsejében levő levegőt frissítik fel, és egy amerikai fejlesztésű kvantumfizikai kísérleti berendezést is.
A kétfokozatú hordozórakéta első fokozatát alkotó két RD-181 hajtómű fúvókája – mint két nagy szem – alulnézetből. Az Antarest múlt héten csütörtökön szállították ki vízszintes helyzetben a 0A jelű startálláshoz, ahol megkezdődtek a végső előkészületek az indításra. Az elhúzódó vizsgálatok és az időjárás-előrejelzés miatt a startot az eredeti tervekhez képest egy nappal elhalasztották. (Kép: NASA / Aubrey Gemignani)
A fedélzeten nem kevesebb mint 16 apró műhold (CubeSat) is elindult, ezek egy bolgár készítésű kivételével mind amerikaiak. Közülük 10-et először az űrhajósok átvisznek az űrállomásra, majd a japán Kibo laboratóriumból indítják őket egyenként útnak, önálló pályákra. A fennmaradó 6 CubeSat addig várakozik, amíg júliusban a Cygnus el nem hagyja az űrállomást. A kis műholdak akkor önállósulnak majd, mielőtt a teherűrhajó a magával szállított hulladékkel együtt be nem lép a sűrű légkörbe és meg nem semmisül.
(Kép: Alexander Polimeni / Spaceflight Now)
Mielőtt a Cygnus elválik az ISS-től, egy pályamódosító manőver réven megemelik majd vele a komplexum keringési magasságát. Ez lesz az első eset, hogy egy amerikai kereskedelmi teherűrhajót használnak erre a célra. Jelenleg csak az orosz Progressz teherűrhajók használatosak az ISS pályamagasságának emelésére (korábban a forgalomból már kivont európai ATV-k is végeztek ilyen feladatot, még régebben pedig az odalátogató amerikai űrrepülőgépeket is használták erre a célra).
A Cygnus OA-9E jelű repülését végrehajtó teherűrhajó J. R. Thompson nevét viseli, az Orbital ATK tavaly elhunyt egyik vezető munkatárásának emléket állítva. Ő korábban hosszú karriert futott be a NASA-nál is, ahol szolgált az ügynökség helyettes vezetőjeként, valamint a huntsville-i Marshall Űrközpont igazgatójaként is. A most indított teherűrhajó a kilencedik abból a 11-ből, amire az Orbital ATK szerződött a NASA-val, közel 2,9 milliárd dolláros áron. A szolgálatszerű utak 2014-ben kezdődtek, előtte még 2013-ban egy próbarepülésre is sor került. Mint emlékezetes, a Cygnus egyik indítása (sorrendben a 3-as számú, 2014-ben) egy szerencsétlen robbanással végződött. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Cygnus OA-8E: teherűrhajó az űrállomásra
Cygnus: magasabbra repül
A Cygnus OA-9E startjáról (Spaceflight Now)