És egyben utoljára. Az európai nehézrakéta egy indiai távközlési és egy dél-koreai időjárási műholdat állított pályára.
Mindkét űreszköz a 36 ezer km magas geostacionárius pályaív felé tart, egyelőre elnyúlt átmeneti pályákra kerültek. A start Francia Guyanából, a Kourou űrközpontból történt, december 4-én, magyar idő szerint 21:37-kor.
Az Ariane-5 VA246-os repülése előtt a rakéta orrkúpja, felmatricázva és aláírásokkal. (Kép: ESA / CNES / Arianespace / Optique Video du CSG / P. Baudon)
Az Indiai Űrügynökség (ISRO) GSAT-11 nevű távközlési műholdja a tömegét (5854 kg) tekintve rekorder, ilyen nagy még nem épült az ázsiai országban. Ez a műhold utazott az Ariane-5 orrkúpja alatt a felső pozícióban, így ez került önálló pályára elsőként. Eredetileg még májusban tervezték felbocsátani, de az ISRO döntése alapján visszaszállították a már a dél-amerikai indítóhelyen levő műholdat további ellenőrzésekre Indiába. A szokatlan lépés oka a márciusi startja után meghibásodott másik indiai távközlési hold, a GSAT-6A lehetett. Emiatt aztán át kellett szervezni at Ariane-5 idei menetrendjét is.
India és a rakétát üzemeltető Arianespace cég kapcsolata egészen 1981-ig nyúlik vissza. Azóta a mostani volt a 22. indiai műhold, amelyet Kourou-ból indítottak. A GSAT-11 India és a környező területek számára nyújt majd szélessávú adatátviteli szolgáltatásokat Ku- és Ka-sávú transzponderei segítségével. Jelentősen javítja majd a meglevő indiai geostacionárius távközlési holdak kapacitását.
A GSAT-11 állomáshelye 74° keleti hosszúság fölött lesz. Tervezett élettartama 15 év. (Kép: ISRO)
Az Ariane-5 másik hasznos terhe, a 3507 kg-os dél-koreai GEO-Kompsat-2A egy meteorológiai előrejelzéseket segítő műhold. Ez az ország legelső kifejezetten időjárás-előrejelzési célra épített űreszköze. Korábban, 2010-ben már indítottak egy többcélú, a meteorológiai mellett távközlési és óceánmegfigyelő geostacionárius holdat. A mostani GEO-Kompsat-2A 128,2° keleti hosszúság fölé tart, remélt működési ideje 10 év. Gyártója a KARI (Korea Aerospace Research Institute). Egyik fedélzeti műszerét, egy 16 színben érzékeny kamerát (Advanced Meteorological Imager, AMI) az amerikai Harris Corporation szállította. Hasonlóak repülnek az amerikai NOAA új generációs GOES holdjain és a japán Himawari meteorológiai műholdakon. Mivel Dél-Koreát gyakran fenyegetik tájfunok, biztosan jó hasznát veszik majd a pontosabb előrejelzéseknek. A sorozat következő tagja, a GEO-Kompsat-2B feladata inkább óceánmegfigyelés és a szennyeződések figyelése lesz. Jövőre állhat pályára, szintén egy Ariane-5 rakétával.
A GEO-Kompsat-2A a Föld körül. (Fantáziakép: KARI)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Ariane-5: start lefújva
GSAT-6A: megszakadt a kapcsolat
Úton a GOES-S
Pályán a legújabb japán meteorológiai hold
Az Ariane-5 idei hatodik indítása (Spaceflight Now)