Az indiai regionális navigációs rendszer hét műholddal folyamatos szolgáltatást biztosít az Indiai-óceán térségében.
Az ENSZ Világűrbizottságának Tudományos és Technikai Albizottsága (COPUOS STS) 2020. február 3–14. között Bécsben tartotta 57. ülésszakát. Az ülésszakon a „Világűr mindenkinek” témájú szimpóziumon tíz, az ülésszak egyes napirendi pontjaihoz kapcsolódóan további 67 szakmai előadás is elhangzott. Szokás szerint ezek közül néhányat részletesen is ismertetünk, a többit az érdeklődők az ülésszak honlapján tekinthetik meg.
Az egyik indiai előadás bemutatta az ország 2018 óta üzemelő, hét műholdból álló navigációs rendszerét. A rendszer hivatalos elnevezése indiai regionális műholdas navigációs rendszer, ennek rövidítése az IRNSS (Indian Regional Navigation Satellite System). Ugyanakkor az üzemelő rendszert és az azzal nyújtott szolgáltatást NavIC-nak nevezik. Ez egyrészt a navigáció az indiai rendszerrel megnevezésből alkotott szóösszevonás (Navigation with Indian Constellation), ugyanakkor a navik szó szanszkritül és több más, Indiában használt nyelven hajóst, navigátort jelent.
A rendszer űrszegmensét alkotó hét műhold indítási időpontja és elhelyezkedése a Föld körüli pályán. A három kékkel jelölt műhold geostacionárius pályán kering az ábrán jelölt pozíciókban, A négy narancssárgával ábrázolt műhold geoszinkron pályán kering. (Kép: UN COPUOS-STS előadás)
A rendszer űrszegmensét hét műhold alkotja, amelyek közül három geostacionárius pályán kering az Indiai-óceán fölött (az ábráról leolvasható pozíciókban). A további négy műhold geoszinkron (de nem geostacionárius, azaz nem az Egyenlítő síkjában fekvő, hanem azzal 29, illetve 31 fokos szöget bezáró) pályán kering, vagyis ugyanúgy 1 nap alatt kerülik meg a Földet, mint geostacionárius társaik, de eközben az ábrán feltüntetett hosszúsági körök mentén észak-déli irányban elmozdulnak, pályájuk földi vetülete „8”-as alakot formáz.
A műholdak az L5 és az S-sávban sugározzák jeleiket, a rendszerhez később csatlakozó műholdak L1 sávú jeleket is sugároznak. A rendszer kétféle szolgáltatása érhető el, az SPS (Standard Positioning System) nyilvános, az RS (Restricted Service) kódolt. Az elsődleges szolgáltatási terület az indiai szubkontinens mintegy 1500 km kiterjedésű környezetét öleli fel. A helymeghatározás pontossága 20 méteren, az időjelek pontossága 50 ns-on belüli.
A NavIC rendszer elsődleges és másodlagos szolgáltatási területe. (Kép: UN COPUOS-STS előadás)
A rendszer kiegészítő, a pontosságot növelő szolgáltatása a GAGAN (GPS Aided Geo-Augmented Navigation, GAGAN-SBAS). A szolgáltatás eleget tesz az ICAO előírásainak, ezért India előírta, hogy 2020. június 30-tól minden importált repülőgépnek rendelkeznie kell a GAGAN jelek vételére alkalmas berendezéssel.
Az IRNSS legfontosabb földi állomásai. (Kép: UN COPUOS-STS előadás)
Ide tartozó hír, hogy tavaly decemberben India volt a házigazdája az ENSZ Világűriroda irányításával működő, a műholdas navigációs szolgáltatásokat összehangoló ICG (International Committee on GNSS) 14. ülésének.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Az ENSZ Albizottság ülése
Pótműhold Indiából
Kudarc a nyolcadik indiai navigációs műhold startja
India navigációs műholdrendszere
Kész az indiai navigációs műholdrendszer
Űralkalmazások Indiában
„Indiai GPS”: hamarosan startol az első hold
Indiai előadás az IRNSS rendszerről a COPUOS-STS 2020. évi ülésszakán (ISRO)
A COPUOS-STS 2020. évi ülésszakán elhangzott technikai előadások (UN OOSA)
A COPUOS-STS 2020. évi ülésszakának anyagai (UN OOSA)
ENSZ Világűriroda (UN OOSA)
IRNSS (ISRO)