Hat év (!) szünet után az oroszok tesztindítást hajtottak végre az Angara-5 nehézrakétájukkal.
A következő generációs hordozórakéta az észak-oroszországi Pleszeckből indult december 14-én, magyar idő szerint 6:50-kor. Ahogy szinte pontosan 6 évvel ezelőtt, 2014 decemberében, az első orbitális kísérlet alkalmával, az Angara-5 rakéta és a Briz-M végfokozat most sem egy valódi műholdat, csak egy tömegszimulátort állított pályára. A cél a geoszinkron magassághoz közeli pálya elérése volt.
Az Angara-5 (A5) mostani startja Pleszeckből. (Kép: Roszkoszmosz)
A mostani start a harmadik kísérlet volt Angara típusú rakétákkal, ha beleszámítjuk a könnyebb változat (Angara-1.2) 2014. júliusi szuborbitális próbarepülését is. Mint az évszámokból látható, a fejlesztés sok évnyi késedelmet szenvedett, gyártási és minőségi problémák miatt. A bizonytalanságok miatt történt, hogy az Angara-5 most sem vitt magával működőképes hasznos terhet. A korábbi késések után fontos volt az indítást még most decemberben végrehajtani, mivel számos részegység közeledett a szavatossági idejének végéhez. Így ha még tovább húzzák a startot, akkor ezeket az alkatrészeket újra kellett volna minősíteni vagy akár le is cserélni, ami további késésekhez vezetett volna.
A moduláris felépítésű Angara hordozórakéta-családot az orosz állami Hrunyicsev vállalat fejleszti és építi, az URM jelzésű, folyékony hajtóanyagú univerzális rakétamodul felhasználásával. Az URM-1 a család kisebb-nagyobb konfigurációjú tagjainak első fokozatában kap szerepet, de a tolóerőtől függően eltérő számban. Ugyanígy, az URM-2 alkotja a második fokozatot (kivéve a legkisebb, Angara-1 variánst).
Az eredeti elképzelések szerint a legkisebb Angara-1 első URM-1 fokozatát egy Briz-KM végfokozat vagy egy módosított Szojuz Blok-1 végfokozat egészíti ki. A nagyobb Angara-3 és Angara-5 első fokozatát a jelzésükre használt számokkal összhangban 3, illetve 5 URM-1 alkotja. A második fokozatba kerül az URM-2, annak tetejére pedig opcionálisan egy végfokozat is. Szó volt emellett egy még nagyobb teljesítményű Angara-7 variánsról is, de a gyakorlatban eddig csak az Angara-1.2 és az Angara-5 készült el.
Az Angara család fejlesztésének célja többféle használatban levő, vagy azóta már a szolgálatból kivont orosz hordozórakéta felváltása volt. Az Angara-5-nek például a legnagyobb tömegű orosz űreszközök felbocsátására az 1960-as évek óta használt Proton szerepét kellene átvennie. A Proton típus kora, az elmúlt években a megbízhatóságával kapcsolatos problémák, környezetvédelmi megfontolások, illetve az a tény, hogy a kazahsztáni Bajkonurból indítják, mind indokul szolgálnak a lecserélésére.
Bár az Angaráknak a mostanival együtt csak három tesztrepülése volt, az URM-1 kisebb teljesítményű (az RD-191 helyett RD-151 hajtóművel működő) variánsát a dél-koreai Naro-1 rakétákba építve további három alkalommal használták már. Ezek a rakéták – koreai építésű második fokozattal – a két ország együttműködése keretében épültek. A Naro-1 első két repülése kudarc volt – a második talán az orosz fokozat hibájából, de ez vitatott –, a harmadik és utolsó, 2013-as kísérlet sikeres.
(Kép: Roszkoszmosz)
A katonai fenntartású Pleszeckben az Angara indítóállása a 35/1-es számú, amelyet eredetileg 1986-ban kezdtek építeni a Zenyit-2 rakéták számára. 1990-ben, a Szovjetunió felbomlása után az építkezések félbemaradtak. Néhány elemet később a Sea Launch tengeri indítóplatformjához (Odyssey) használtak fel, ahonnan kereskedelmi célú Zenyit indításokat végeztek. A 2014-re újraéledt startállás mind Angara-1, mind Angara-5 indítások kiszolgálására alkalmas. Ahogy a legtöbb esetben az orosz indításoknál, a rakétát és a hasznos terhet vízszintes pozícióban építik össze a közeli szerelőcsarnokban, ahonnan vasúti síneken szállítják az indítóhelyre, majd függőleges helyzetbe emelik.
Az Angara-5 tesztelése folytatódik. A tervek szerint jövő júniusban szeretnék felbocsátani a következő példányt, még mindig tömegszimulátorral az orrkúpja alatt. Akkor azonban a Briz-M helyett Blok-DM-03 végfokozatot használnak majd. A kisebb Angara-1.2 rakéta első kereskedelmi műholdindítása a koreai KOMPSAT-6 (Arirang-6) földmegfigyelő műholddal 2021 vége felé várható. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Proton helyett Angara
Bemutatkozott a legújabb és legerősebb Angara
Bemutatkozott az Angara
Dél-koreai műholdindítás: harmadik próbálkozás
Start közben felrobbant a dél-koreai rakéta
Dél-Korea űrtörténelmet írt
Dél-Korea: a start csak „félsiker” volt
Az oroszok folytatták az Angara-5 tesztindításait Pleszeckből (nasaspaceflight.com)