A NASA döntése értelmében talán az ő űrhajójukkal térhetnek először vissza az emberek a Holdra.
Az amerikai űrhivatal majdnem egy évvel ezelőtt hirdette meg a Human Landing System (HLS) programnak azt a fordulóját, amelyben három cégcsoport készíthetett terveket, hogyan landolhatnak amerikai űrhajósok a Holdon 2024-ben. A konzorciumokat vezető vállatok a Blue Origin, a Dynetics és a SpaceX voltak. Bár korábban lehetett olyan véleményeket hallani, hogy több koncepciót is kiválaszthatnak párhuzamos megvalósításra, a NASA április 16-án közzétett döntése alapján Elon Musk cége, a SpaceX lett az egyedüli befutó. A többieknek az a lehetőség maradt, hogy később, a holdprogram folytatása során nekik is juthat szerep. A döntésben a korlátozott költségvetési források játszották a fő szerepet. A NASA ugyanis 2021-re 850 millió dollárt kapott a HLS céljaira, mintegy negyedrészét annak, amit remélt.
A Holdra leszállt Starship. (Fantáziakép: SpaceX)
A SpaceX feladata lesz egy személyzetet szállító holdi leszállóegységet kifejleszteni, és legalább egy – még személyzet nélküli – demonstrációs repülést végrehajtani. A teljes szerződéses összeg 2,89 milliárd dollár. A cég a fejlesztés alatt álló Starship űrjárművét tervezi felhasználni erre a feladatra, amely a Super Heavy hordozórakétával indulna alacsony Föld körüli pályára, majd onnan üzemanyag-utántöltéssel jutna el a Holdra.
A SpaceX által ajánlott ár lényegesen alacsonyabb volt a versenytársakéinál, valamint a technikai és menedzsment szempontokat figyelembe véve is jobbnak ítélték a pályázatukat. A második legjobbnak talált Blue Origin bevonására messze nem lett volna elegendő pénz, a Dynetics vezette csoport ajánlatával pedig egyáltalán nem voltak megelégedve a NASA szakemberei.
Ha a SpaceX minden vállalását teljesíti, és sikerrel jár a személyzet nélküli próbaút a Holdra és vissza, akkor utána a NASA újabb külön szerződés keretében finanszírozhatja majd az első emberes utat. Az a verseny elvileg teljesen nyílt lesz, és nem csak a mostani HLS pályázók körében. Bár a potenciális versenytársaknak nyilván sokkal nehezebb pozícióból kell rajthoz állniuk, hiszen a SpaceX-en kívül senki más nem kap költségvetési támogatást a fejlesztéseihez.
Egy másik nyitott kérdés a menetrend. A tavalyi kiírás idején még 2024 szerepelt célként. A NASA ugyanakkor épp most értékeli át az Artemis program terveit, beleértve a költségvetési kérdéseket és a határidőket is. Steve Jurczyk, az űrhivatal megbízott vezetője korábban óvatosan úgy fogalmazott, hogy a NASA célja embereket vinni a Holdra, „amilyen gyorsan és amilyen biztonságosan csak lehetséges”. Az efféle fejlesztések igen összetettek és kockázatokat rejtenek magukban. A NASA illetékeseivel együtt rövidesen mi is meglátjuk, hogyan haladnak majd a SpaceX-nél a munkával.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
A NASA embereivel a Holdra
Artemis: kellene a pénz
Artemis, Gateway
Indulásra várva
A SpaceX kezdhet dolgozni a holdi leszálláson (Space News)