Az indítás során szerencsétlenül járt a SpaceX legújabb, a Nemzetközi Űrállomás (ISS) felé indított teherűrhajója.
Az amerikai magán-teherűrhajó a SpaceX vállalat Falcon-9 hordozórakétájával emelkedett a magasba a floridai Cape Canaveralről, amikor a Föld forgása következtében a starthely épp az ISS pályasíkjába került – június 28-án, magyar idő szerint 16:21-kor.
A start előtti éjszaka az indítóhelyen. (Kép: Walter Scriptunas II / Scriptunas Images)
Az északkeleti irányban repülő Falcon-9 mintegy 10 perccel a start után engedte volna útjára a teherűrhajót, amely fokozatosan, két nap múlva közelítette volna meg célpontját. Amint a repülés kódja (CRS-7) is jelzi, ez már a Dragonok hetedik szolgálatszerű teherszállító útja az űrállomáshoz, a NASA megrendelésére. Az előző hat sikeresen zajlott, ez a mostani azonban nem...
Az első hírek szerint emelkedés közben, 2 perc 20 másodperccel a startot követően a hordozórakéta és hasznos terhe felrobbant. Ez épp azelőtt történt, hogy az első rakétafokozat működése befejeződött volna és a kiürült fokozat levált volna.
A Dragon CRS-7 rakományának össztömege mintegy 1,9 tonna volt. Ennek legnagyobb része az űrhajósok számára szükséges ellátmány, használati tárgyak és élelmiszer. Ezen felül tartalék alkatrészek és az ISS üzemben tartásához szükséges tárgyak, valamint tudományos kísérleti berendezések és eszközök utaztak.
A mostani lett volna az első teherszállítmány az űrállomáshoz, mióta áprilisban az egyik orosz Progressz teherűrhajó szerencsétlenül járt, s így egy ellátmány kimaradt. Emiatt a tervezetthez képest több élelmiszer és ruházati cikk került most a Dragon rakományába. Ennek ellenére igaz, hogy az ISS-en levő készletekkel akár októberig ki tudnák húzni az ott lakók, még akkor is, ha addig egyetlen teherűrhajó sem érkezne. Bár biztonsági tartalékokkal mindig számolnak, az ISS ellátása a korábbi időszakban szinte zökkenőmentes volt. 1998 és 2014 között a számos teherűrhajó közül csak egy járt szerencsétlenül. Az utóbbi egy év alatt viszont két baleset is becsúszott, tavaly egy amerikai Cygnus teherűrhajó, idén pedig egy Progressz veszett el. Ez a mostani a harmadik, ami most már meglehetősen aggasztóvá kezd válni.
A Dragon mostani repülése nyomán nem csak a raktárkészleteket töltötték volna fel, de a teherűrhajó külső, nem hermetizált terében eljutott volna az ISS-re egy új dokkolóberendezés (International Docking Adapter, IDA-1). Ezzel már arra az időszakra készülnek, amikor a SpaceX és a Boeing által a NASA megbízásából fejlesztett emberszállító magánűrhajóknak kell kapcsolódniuk a bázishoz. Szerepeltek a rakományban apró, CubeSat szabvány szerint épült műholdak, amelyeket később a japán Kibo modulból állítottak volna önálló pályára.
A Microsoft és a NASA közös kísérletében két okosszemüveg is eljutott volna az ISS-re. A HoloLens technológiát használó eszközöket korábban súlytalansági parabolarepülésen már tesztelték. (Kép: NASA)
A SpaceX a mostani start alkalmával folytatni tervezte a kísérletsorozatát, amelynek célja a Falcon-9 rakéta kiürült első fokozatának épségben való visszanyerése. A rakétafokozattal most is megpróbáltak volna sima leszállást végrehajtani az Atlanti-óceánon úszó, a starthely közelében levő platformra. Az eddigi két próbálkozás közül egyik sem hozott maradéktalan sikert. Ha majd egyszer meg tudják oldani, hogy a Falcon-9 fokozatok újra felhasználhatók legyenek, azzal a SpaceX tovább tudja csökkenteni az űreszközök indítási költségeit.
A SpaceX új úszó platformja, még a kikötőben. A hosszú név (Of Course I Still Love You) jelentése: természetesen még mindig szeretlek! (Kép: SpaceX) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
GYORSHÍR: A Progressz M-27M vége
CRS-6: elindult a Dragon
SpaceX: majdnem sikerült elsőre
SpaceX: megvan a hiba oka
A Dragon CRS-7 startjáról (Spaceflight Now)