Megkezdődött a SpaceX Crew Dragon űrhajójának első szolgálatszerű útja. Három amerikai és egy japán űrhajós tart a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).
A NASA megbízásából a SpaceX cég által fejlesztett Crew Dragon az egyike a két új amerikai űrhajótípusnak, amelyeket az ISS személyzetcseréjének megoldására vetnek be. Közülük a Crew Dragon jár előrébb, a Boeing Starlinerére még további próbautak várnak, mielőtt rendszeres szolgálatba lehetne állítani.
A SpaceX űrhajójának május végétől augusztus elejéig tartó és sikeresen lezajlott Demo-2 emberes próbarepülése után immár eljött az ideje az első szolgálatszerű útnak. A NASA a mostani startot megelőzően személyzet szállítására alkalmasnak minősítette a típust. A küldetés a Crew-1 jelölést kapta (jelentése: személyzet), maga az űrhajó pedig a Resilience (rugalmasság) nevet.
A Crew-1 küldetés jelvénye
Az indítás a floridai Kennedy Űrközpont 39A starthelyéről történt, magyar idő szerint november 16-án 1:27-kor (a helyszínen az időeltolódás miatt még 15-én este volt). Előzőleg egy napos halasztást iktattak a menetrendbe, időjárási okokból, hogy a Falcon-9 hordozórakéta elhasznált első fokozatának leszállóhelyéül szolgáló úszó tengeri platform elfoglalhassa pozícióját az Atlanti-óceánon. A SpaceX úgy tervezi, hogy ugyanezt a fokozatot újítja fel és használja majd a következő, 2021 tavaszára tervezett Crew-2 repüléshez.
A Crew Dragon kabinjában négy űrhajós foglal helyet. A NASA részéről Michael (Mike) Hopkins, Victor (Vic) Glover és Shannon Walker, a Japán Űrügynökség (JAXA) képviseletében pedig Szoicsi Nogucsi (Soichi Noguchi). Ők fél évet töltenek majd az ISS-en, először a 64., majd a 65. számú állandó személyzet tagjaiként. Dokkolásuk az indítást követő napon várható, automatikus üzemmódban.
A veterán japán űrhajós ezzel a repülésével egy igen exkluzív „virtuális klubba” került. Ő ugyanis a világon a harmadik olyan személy, aki három különböző űrhajótípussal is repült. Előtte csak Walter Schirra és John Young mondhatta ezt el magáról. Nogucsi most látogatja meg harmadszor az ISS-t. Először még 2005-ben a Discovery űrrepülőgép (STS-114) személyzetében kapott helyet. A repülésre hosszú éveken át készültek, hiszen közbejött a Columbia (STS-107) 2003-as tragikus balesete. Az űrrepülőgépes program épp az STS-114-gyel indult újra. Később, 2009-ben Nogucsi újból a világűrbe jutott, ezúttal az orosz Szojuz TMA-17 fedélzetén. Az ISS 22-23. személyzeteinek tagjaként teljesítette hosszú időtartamú küldetését az űrállomáson. Eddig 177 napot töltött az űrben.
Nogucsi kiképzés közben, a SpaceX űrruhájában, a cég kaliforniai Hawthorne-ban levő központjában. (Kép: SpaceX)
Az 55 éves japán űrhajós azt is megemlítette, hogy nem csak a három űrjárműtípus teljesen különböző, de a visszatérésük módja is. Míg az űrrepülőgép futópályán landolt, a Szojuz kabinja pedig a szárazföldre ejtőernyőzött le, addig a Crew Dragon utasai majd a tengerre térnek vissza. Mindenesetre ahogy üzembe áll a Boeing új űrhajója, pláne ha elkészül a NASA Orionja is, várhatóan egyre több olyan űrhajós lesz, akik pályafutásuk során három különféle járművet vesznek majd igénybe a világűrbe jutáshoz – sőt idővel akár négyet is.
A mostani Crew-1 repülés amerikai résztvevői közül a parancsnok Mike Hopkins (51 éves, másodszor repül, eddig 166 órát töltött az űrben), a pilóta Victor Glover (44 éves, újonc). Nogucsi mellett ugyancsak küldetésspecialista beosztásban egy hölgy, Shannon Walker tart az ISS-re. Az ő kora 55 év, egyszer már dolgozott az űrállomáson, 163 napot töltve a Föld körül.
A csapat tagjai, balról jobbra Nogucsi, Hopkins, Walker és Glover. (Kép: NASA / SpaceX) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
A Crew Dragon űrhajó indítása – élőben
GYORSHÍR: Úton a Crew Dragon
Visszatért a Crew Dragon
STS-114 / Discovery:
Keringési pályán!
Hárman tartanak az űrállomásra
Ázsiai mozaik – 2020. szeptember (1. rész)
Szojuz TMA-10M: elindult, megérkezett
Az űrállomás felé tart a Szojuz TMA-19
A NASA új űrhajósjelöltjei
A Crew Dragon űrhajó Crew-1 repülésének indítása (Spaceflight Now)