A ma induló Szojuz TMA-15M fedélzetén a legújabb kísérleti és utánpótlási anyagok között helyet kapott a világ első űrkávéfőzőgépe.
Hol is készülhetett volna az ISSpresso, ha nem Olaszországban? Mint az közismert, a súlytalanságban a folyadékok nagyon „érdekesen”, esetenként kifejezetten veszélyesen tudnak viselkedni. Ezért a személyzetes űrrepülések több mint 50 éves története úgy telt, hogy az űrhajósok kávéja egy zárt tasakban lévő por volt, amihez egy – a tasakon lévő – szelepen keresztül kellett forró vizet adni. Miután a keveréket felrázták, a tasakon lévő csövön keresztül lehetett azt inni. Történt azonban, hogy a legutolsó olasz űrhajós, Luca Parmitano az ISS-ről hazatérve azt mondta: „a legjobban a jó kávék hiányoztak odafent!”
A kérés ezúttal nem talált süket fülekre, és az ASI (Olasz Űrügynökség), az űrételek fejlesztésére specializálódott olasz ARGOTEC és a kávégépeiről világhírű LAVAZZA összefogásának eredményeként megszületett az űrállomásra kvalifikált, zárt rendszerű, 20 kg-os ISS kávégép, azaz az ISSpresso! A kihívás természetesen nem volt kicsi, hisz be kellett tartani a szokásos elektromos, tűz-, robbanás-, és folyadékszivárgás-veszélyekkel kapcsolatos összes elvárást. Ennek eredménye például, hogy mind az „input”, mind az „output” oldalon továbbra is maradnak a zacskók! A kávékülönlegességek (espresso, lungo, cappuccino, stb.) zár zacskókban kerülnek felhasználásra, és a kész ital is zárt tasakba érkezik. Persze kit érdekel ez, amikor végre igazi nedű készül és az ISS-t IGAZI KÁVÉILLAT fogja betölteni!
Így néz ki az ISSpresso...
...és így működik.
Természetesen az eszközt fel is kell avatni, és ki lenne erre alkalmasabb, mint Samantha Cristoforetti olasz űrhajósnő, a háromfős Szojuz-személyzet egyetlen hölgytagja. Cristoforetti az első olasz vadászrepülőnő és órákon belül az első olasz űrhajósnő is lesz! Pár napon belül pedig egy újabb elsőséget gyűjthet be, hisz ő lehet az első földlakó, aki végre igazi kávét fogyaszthat a világűrben!
Na csésze azért nincs a kávéhoz... (Képek: Lavazza)
Természetesen a háromfős személyzetre ennél fontosabb feladatok is várnak, míg májusban hazatérhetnek. A jelenleg az ISS-en tartózkodó (és onnan márciusban hazatérő) amerikai Barry Wilmore-hoz, valamint az orosz Jelena Szerovához és Alekszandr Szamokjutyajevhez csatlakoznak. Közösen egy sor orvosi, fizikai, csillagászati és biológiai kísérletet fognak elvégezni. Legfontosabb feladatuk azonban talán az lesz, hogy az ISS-t előkészítsék a Boeing és a SpaceX vállalkozások kereskedelmi űrhajóinak fogadására. Ehhez január-február folyamán, több űrsétában fognak egy új dokkolóberendezést kiépíteni.
A magyar idő szerint ma késő este induló személyzet tagjai: Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Anton Skaplerov (42 éves): Orosz repülőmérnök, vadászpilóta. Repült típusai az egymotoros Jak-52, valamint a sugárhajtóműves L-39 és Mig-29. Repült órái mellé még begyűjtött 300 ejtőernyős ugrást is. Űrhajóskiképzésben 2003 óta vesz részt, első – és eddigi egyetlen – űrrepülésére az ISS 29/30. számú expedíció keretében került sor.
Samantha Cristoforetti (37): Olasz gépészmérnök, az Olasz Légierő századosa. Repült óráinak száma 500, részben a sugárhajtóműves AM-X alacsony-támadó repülőgépen. Először indul a világűrbe.
Terry Virts (47): Matematikusi BSc diplomát 1989-ben, repüléstudományi MSc-t 1997-ben szerzett. 1989 óta az Amerikai Légierő (USAF) vadászpilótája, 45 harci bevetéssel F-16-on. Negyven repülőgéptípuson összesen 3000 repült órával rendelkezik. 2010-ben az Endeavour űrrepülőgép pilótájaként járt a Nemzetközi Űrállomáson, egy „építő-összeszerelő” küldetésen.
A Szojuz TMA-15M startja élőben
Az űrbe induló ISSpresso kávégépről (Wired)