Nem teljes a siker: a tegnap felbocsátott két új európai navigációs műhold nem érte el a tervezett pályamagasságot.
Az európai műholdas navigációs rendszer végső kiépítési fázisa (Full Operational Capability, FOC) augusztus 22-én kezdődött, amikor a francia guyanai Kourouból egy Szojuz hordozórakétával egyszerre két új műholdat bocsátottak fel. Ezek feladata a már pályán működő négy kezdeti Galileo műholddal együtt navigációs rádiójelek sugárzása a felhasználók vevőkészülékei felé. Az amerikai GPS rendszer európai változata teljes kiépítettségét akkor éri el, ha 27 működő és 3 tartalék műholddal rendelkezik közepes (a felszín felett mintegy 23 és fél ezer km) magasságú, 55°-os hajlásszögű pályákon.
Az 5. és 6. számú Galileo holdak indítását kezdetben sikernek könyvelték el. Maguk az űreszközök mindenesetre működőképesek, a földi irányítók nem találtak semmi rendellenességet velük kapcsolatban. Csakhogy a jelek szerint rossz helyen keringenek a Föld körül. A hordozórakéta Fregat végfokozata nem végezte el teljesen a megszabott feladatát. A követési adatok azt mutatják, hogy az elért pálya földközeli pontja csak 13 700 km magasan van, a pályahajlás pedig 49,7°-os. Egyelőre nem világos, hogy a műholdak fedélzetén levő – eredetileg a végső pálya tartásához szükséges finom manőverekre szánt – hajtóanyag elegendő lesz-e a korrekcióra, a tervezett pálya elérésére. Ha így is lesz, az nyilván csökkenti majd a műholdak 12 évesre tervezett aktív élettartamát. Az is biztos, hogy a november közepére remélt beüzemelésük is csúszik.
A Szojuz rakéta VS09 jelű startja Kourouból, rajta az 5. és 6. Galilo műhold. Ekkor még minden rendben zajlott. (Kép: ESA)
A pályára állítás során fellépett hibának feltehetően késleltető hatása lesz a további Galileo startokra is. A következő műholdpárost idén decemberben szerették volna pályára állítani, ugyanígy Szojuz-Fregat hordozóeszközzel, Kourouból. 2011 óta egyébként ez volt a megbízható orosz rakéta kilencedik indítása az európai irányítású dél-amerikai bázisról. 2015-re nem kevesebb mint nyolc újabb Galileo holdat terveztek indítani.
Jelenleg 20 másik Galileo műhold építése vagy tesztelése zajlik, eltérő készültségi fokkal. Ezeknek az elkövetkező három éven belül kellene feljutniuk Föld körüli pályára. Érdekesség, hogy az Európai Unió Bizottsága és az Európai Űrügynökség (ESA) – a navigációs műholdrendszer kiépítői – úgy döntöttek, hogy nem költenek biztosításra a műholdindításokkal kapcsolatban. Ennek indoka, hogy a gyártósoron számos műhold van. Ha esetleg pótlásra lenne szükség, inkább tartalék űreszközöket használnak fel. Másképp megfogalmazva, a biztosítási szektor helyett inkább az űriparba fektetik a pénzt... Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Galileo 5-6
Már Francia Guyanában a következő kettő
Megrendelés nyolc új Galileo műholdra
Rossz pályára került a két új Galileo műhold (Spaceflight Now)