2023.01.31 06:15.
Havonta jelentkező sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységének olyan híreivel jelentkezünk, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégsem érdektelenek.

Boca Chica a világűrből

Boca Chica a világűrbőlA felvétel a Rio Grande torkolatvidékéről készült, érdekessége, hogy jól látható a képen a SpaceX texasi bázisa.

Aether-S: bemutatkozott a magyar rakéta

Aether-S: bemutatkozott a magyar rakétaMagyarország első szuperszonikus kutatórakétáját bocsátották fel magyar diákok. 16 ezer munkaóra kellett a projekt megvalósításához.

Halványabb Starlinkek

Halványabb StarlinkekA Nemzeti Tudományos Alap (NSF) megállapodott a SpaceX-szel a második generációs Starlinkek zavaró hatásának csökkentéséről, de ezzel nem mindenki elégedett.

IGS Radar-7

IGS Radar-7Japán idei első űrindítása nyomán egy radaros kémműhold került pályára.

Electron, először amerikai földről

Electron, először amerikai földrőlA Rocket Lab rakétájával végrehajtották az első startot a Wallops-szigetről.

Mi várható 2023-ban? (1. rész)

Mi várható 2023-ban? (1. rész)Hagyományos év eleji sorozatukat idén is az emberes űrrepülés „jövőbeli híreinek” összegyűjtésével kezdjük.

A Messinai-szoros

A Messinai-szorosA Tirrén-tenger vizén megcsillanó napfény különleges, víz alatti hullámokat tesz láthatóvá a víz felszínén.

Lucy: lehet egy kisbolygóval több?

Lucy: lehet egy kisbolygóval több?A NASA nemrég eldöntötte, hogy a már úton levő kisbolygókutató űrszondája még az idén elrepül egy olyan apró főövbeli kisbolygó mellett, amely nem szerepelt az eredetileg meglátogatásra kiválasztott célpontok között.

Űrközpont északon

Űrközpont északonSvéd és európai illetékesek felavatták a kontinentális Európa első űrindító központját. Már csak használni kellene.

Starlink: 56 új műhold

Starlink: 56 új műholdA SpaceX internetszolgáltató műholdrendszerének idei második bővítése a floridai Cape Canaveral bázisról indult.

Mi várható 2023-ban? (3. rész)

Mi várható 2023-ban? (3. rész)Űrszonda indul a Jupiter, egy másik a Psyche kisbolygó felé. Kisbolygómintával visszatér az OSIRIS-REx, és persze folytatódik a Hold „ostroma” – ilyenekre számíthatunk 2023-ban.

Mi várható 2023-ban? (2. rész)

Mi várható 2023-ban? (2. rész)Az új évre előretekintő sorozatunk második része a hordozórakétákkal és műholdakkal kapcsolatban várható érdekes és fontos eseményekből ad ízelítőt.

Lélegző óceánok

Lélegző óceánokBár a trópusi esőerdőket joggal tartják a „Föld tüdejének”, a légkörben található oxigén felét előállító fitoplanktonra legalább ennyire illik ez a megjelölés.

Az idei első adag Starlink

Az idei első adag StarlinkA SpaceX internetes műholdseregébe 51 új darabot indítottak, ezúttal Kaliforniából, a Vandenberg támaszpontról.

Űrkörkép 2021/2022