A Columbia Balesetét Vizsgáló Bizottság (CAIB) ma az előre megadott időpontban közzétette 248 oldalas jelentését. A balesetnek a jelentés szerint egyformán oka a már sokszor emlegetett habdarab, és a NASA szervezetén belüli sajátosságok.
A CAIB megállapítása szerint a Space Shuttle űrrepülőgép-rendszer nem eredendően veszélyes jármű, de ahhoz, hogy biztonságosabbá váljon, egy sor műszaki változtatást kell végrehajtani rajta. A jelentés szerint azonban a NASA vezetői rendszere nem megfelelő ahhoz, hogy hosszú távon irányítani tudja az űrrepülőgépek üzemeltetését. Az űrügynökség nem fordít elég figyelmet a biztonságra. A bizottság megállapította, hogy fizikai és szervezeti okok egyaránt, azonos mértékben járultak hozzá a baleset bekövetkeztéhez - a NASA "szervezeti kultúrája" ugyanúgy okozója a balesetnek, mint a lehulló habdarab, ami eltalálta a Columbia bal szárnyát felszálláskor. A jelentés több megjegyzést is tartalmaz, hogy meg lehessen előzni egy újabb balesetet. A bizottság ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az amerikai nemzetnek az az érdeke, hogy a Space Shuttle rendszert mielőbb felváltsa egy olyan új jármű, amely az űrhajósok elsődleges szállítóeszköze lehet. 29 ajánlás szerepel a végső jelentésben. Ezek közül 15 olyan, amelyet még azelőtt kell végrehajtani, hogy az űrrepülőgépek újra rendszerbe állnának. Maga a jelentés 11 fejezetből áll, melyek három fő területet tárgyalnak (hasonlóan ahhoz, ahogy a bizottság is három területet vizsgált). A mű a bizottság 13 tagjának, a 120 fős vizsgáló személyzetnek, 400 NASA-, és szerződéses alkalmazottnak, valamint 25000 kutató munkájának eredménye. A következő néhány hétben a bizottság újabb kötetekkel egészíti ki a jelentést, melyekben az érintett műszaki dokumentáció, és a nyilvános meghallgatások jegyzőkönyvei szerepelnek majd. Forrás: CAIB
Kapcsolódó cikkek:
A vizsgálat lezárult
Kapcsolódó linkek:
A Columbia Balesetét Vizsgáló Bizottság (CAIB) honlapja