A műholdak számára az álcázott tengeralattjáró sem észrevehetetlen, ha az adatokat ügyesen elemzik.
Erre az Észak-Koreával foglalkozó amerikai szervezet, a 38 North honlapján nemrég megjelent elemzés mutatott érdekes példát. Ráadásul nem is szupertitkos katonai vagy kormányzati kémműholdak felvételeit használták, hanem magáncégek kereskedelmi alapon hozzáférhető adataiból dolgoztak. Volt közöttük hagyományos nagyfelbontású multispektrális és pánkromatikus (egy adott hullámhosszon készült, fekete-fehér) optikai műholdkép, valamint – fontos kiegészítésképpen – apertúraszintézises műholdradar-felvétel.
Bár az optikai műholdak „szeme” elől a tulajdonosaik gondosan álcázták a ballisztikus fegyverek indítására készített, Szinpo (Sinpo) osztályú kísérleti tengeralattjárót, a radaros műholdakon már nem sikerült kifogniuk. Amikor az ország keleti partvidékén fekvő Szinpo melletti bázison a tengeralattjáró és a dokkolásához használt úszó platform a felszínen van, akkor természetesen megfigyelhetők az optikai kémműholdakkal. Nemrég viszont a rakpart mentén, védelmi és álcázási céllal egy ponyvát feszítettek ki. Ez eltakarja a tengeralattjáró szokásos kikötőhelyét, megnehezítve annak nyomon követését, hogy a jármű éppen hol tartózkodik.
A tengeralattjáró a védett öbölben, 2019. március 23-án, még a ponyva felszerelése előtt, Pléiades műholdképen. (Kép: CNES / Airbus DS / 38 North)
Már ponyvával, december 14-én. (Kép: Planet Labs / 38 North)
2020. január 1-jén egy törpe tengeralattjárót is láttak az elemzők. A kedvező látóirány miatt ezen a képen részben felfedezhető a nagyobb kísérleti tengeralattjáró is. (Kép: Planet Labs / 38 North)
Az optikai földmegfigyelő holdakkal leginkább a függőlegeshez közeli irányokból készítik a felvételeket a felszínről. A radaros műholdak viszont „oldalra néznek–. Ráadásul nem zavarja őket sem a nappal és az éjszaka váltakozása, sem adott esetben a sűrű felhőzet vagy a köd. Sőt az észak-koreai tengeralattjáró fölé húzott álcázó ponyván is átlátnak. Az alábbi kép, amely a TerraSAR-X műhold műve, a horizonthoz képest 23,5°-os látóirányból készült.
Az X-sávú műholdas radarképen – amely magán viseli az oldalirányból felvett radarképek jellemző torzulásait – még a ponyva tartószerkezete is kivehető. A műhold december 16-án repült el a terület fölött. A két nappal korábbi optikai műholdképen (ld. fentebb) nem volt látható semmi a tengeralattjáróból. (Kép: DLR / Airbus DS / 38 North)
A tanulság, hogy a radaros és optikai műholdképek jól kiegészítik egymást, ilyen kémkedési jellegű feladatok esetében is. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Éles szem a Föld körül: Pléiades-1B
Planet Labs: még száz kis műhold
Egy nap - két műholdindítás
Műholdas radarképek felfedik az álcázott észak-koreai tengeralattjárót (38 North)
Szinpo osztályú tengeralattjáró (Wikipedia)