Az október 9-én a Hold felszínébe csapódó amerikai űreszközt a tervezetthez képest egy kicsit arrébb irányítják, mert ott talán több a víz.
A korábban kijelölt célpont a Hold déli pólusvidékén a Cabeus A nevű kráter belseje volt. Most inkább a szomszédos Cabeus-krátert választották.
Az LRO űrszonda lézeres magasságmérőjének (LOLA) adataiból készült képen a sötétkéktől a pirosig terjedő színskálán ábrázolták a magasságokat, a Hold déli pólusának környékén. Az eddig megcélzott Cabeus A helyett a Cabeus-kráter lesz október 9-én az LCROSS becsapódási helye. (Kép: NASA / GSFC)
A változtatást a legújabban, alig egy hete publikált mérési adatok indokolják. Eszerint a környéken a Cabesus az a hely, ahol távérzékelési módszerekkel a legtöbb hidrogént gyanítják. A hidrogén pedig jó eséllyel vízmolekulákban van megkötve. Márpedig az LCROSS (Lunar Crater Observation and Sensing Satellite) becsapódásának legfőbb célja, hogy az esemény során kidobódó holdanyag vizsgálatával – űreszközökkel és földi teleszkópokkal végzett színképelemzésekkel, illetve helyszíni mérésekkel – megállapítsák: mennyi vízjeget tartalmazhat a felszíni és közvetlenül a felszín alatti anyag.
A Cabeus-kráter az előző kijelölt célpontnál több mint kétszer nagyobb, 98 km átmérőjű. Ugyanakkor helyzete nem sokkal különböző, így az anyagfelhő megfigyelésére hasonlóan kedvezőek lesznek a körülmények. Az egyébként magas kráterfalon levő hasadék lehetővé teszi, hogy a napfény megvilágítsa a porfelhőt, miután az LCROSS szonda, percekkel előtte pedig a magával vitt Centaur rakéta-végfokozat becsapódott a talajba. A számítások szerint az árnyékos háttér megfelelő kontrasztot szolgáltat majd a földi megfigyelések számára. A küldetés utolsó napjai azzal telnek, hogy a NASA irányítói finomítják az űreszköz pályáját.
A 79 millió dolláros LCROSS júniusban indult, a NASA Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) szondájával együtt. Azóta a Föld körül, mesterséges holdként, fokozatosan egyre magasabb pályán kering, hogy végül elérje a Hold távolságát. Nemrég ijedelemre adott okot, hogy egy rendellenes automatikus manőver során elhasználta a pályamódosításokra szánt hajtóanyagának szinte minden biztonsági tartalékát.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Hajsza a holdi víz után
Gondban az LCROSS
Úton az amerikai holdszonda
Az amerikai holdszonda indítása elé
Van-e víz a Holdon?
LCROSS: új becsapódási célpont (Space.com)