Az amerikai Firefly Aerospace első holdi leszállószondája elérte a felszínt.
A Blue Ghost-1 egy Falcon-9 rakétával startolt Floridából, még január 15-én. Közel egy hónappal később, február 13-án állt a Hold körüli pályára, ahol azóta a pályamagsság fokozatos csökkentésével készült a nagy lépésre, az autonóm manőversorozat pontos végrehajtását követelő sima leszállásra.
A Blue Ghost-1 egyok felvétele a Hold körüli pályáról. (Kép: Firefly Aerospace)
A leszállóhely a Válságok tengerében (Mare Crisium) lévő vulkanikus terület, a bazaltsíkságból mintegy 150 méter magasba emelkedő Latreile-hegy (Mons Latreille). Ez kb. 18° északi szélességen fekszik, a Hold felénk eső oldalának északkeleti részén. A leszállás a tervezett időpontban, március 2-án magyar idő szerint 9:35-kor történt. A jelek szerint a Firefly Aerospace lett az első magáncég, amely hibátlan sima leszállással tudta elérni a Hold felszínét.
Pillanatkép a leszállás élő közvetítéséből. (Kép: NASA TV / Firefly Aerospace)
A Blue Ghost-1 hajtóanyag nélkül számított tömege 469 kg. A felszínen a remények szerint egy holdi nappalon (két földi héten) át marad működőképes. Fedélzetén egyebek mellett a NASA holdi kereskedelmi szállítási programja (Commercial Lunar Payload Services, CLPS) keretében készült tíz kísérleti eszközt vitte magával a Holdra. Ezek mellett a Honeybee Robotics Lunar PlanetVac (LPV) nevű mintagyűjtő eszköze, az Olasz Űrügynökség és a NASA Goddard Űrközpontja Lunar GNSS Receiver Experiment (LuGRE) nevű navigációs kísérlete, valamint Aegis Aerospace cég Regolith Adherence Characterization (RAC) berendezése is megtalálható rajta. Ez utóbbi azt vizsgálja, hogyan tapad a holdi regolit különféle anyagokhoz. A leszállóegységet úgy tervezték, hogy néhány órát túléljen még a holdi naplemente után is, hogy méréseket végezhessen a beálló sötétségben is. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Hírek a holdi szondákról
Egy rakéta, két holdszonda
A kék szellem a Holdra tart
A Blue Ghost-1 landolása a Holdon (Spaceflight Now)