A cikkben megmagyarázzuk a címet is, de a lényeg: pályára állt a GOES-R, a legújabb generációs amerikai geostacionárius meteorológiai műholdak első képviselője.
Pontosabban csak lesz geostacionárius, ha majd a GOES (Geostationary Operational Environmental Satellite) sorozat R jelzésű tagja eléri a közel 36 ezer km magasan húzódó körpályát az egyenlítői sík közelében. Egyelőre elnyúlt átmeneti pályára került, miután egy Atlas-5 rakétával magyar idő szerint november 20-án 0:42-kor elindult a floridai Cape Canaveral 41-es startállásából (a helyszínen november 19-én este 6:42 volt akkor).
Az Atlas-5 rakéta 541-es konfigurációban, rajta a GOES-R műholddal az indítóhelyen. (Kép: ULA)
A cikk címében szereplő EELV rövidítés feloldása Evolved Expendable Launch Vehicle, ami egy két évtizede kezdeményezett amerikai hordozórakéta-program elnevezése. A benne szereplő fejlett egyszer használható hordozóeszközök pedig nem mások, mint a megbízható és az igényekhez rugalmasan igazítható, moduláris felépítésű Delta-4 és Atlas-5 rakéták. Ezeket még a versenytársnak számító Boeing és Lockheed Martin cégek fejlesztettek ki, de 2006 óta már egy egyesített vállalat (United Launch Alliance, ULA) irányítása alatt készülnek és indulnak. Mindkét rakétatípus 2002 óta repül, és a GOES-R mostani startja volt kereken a századik alkalom, hogy valamelyik EELV rakétát használták az Egyesült Államokban. Elsősorban a nemzetbiztonsági szempontból legkritikusabb indításokhoz – katonai és kémműholdakhoz – alkalmazzák ezeket, de gyakran teljesítenek megrendeléseket a NASA számára, illetve esetenként kereskedelmi partnereknek is.
A 100 eddigi EELV startból 67-et teljesített az Atlas-5 valamelyik variánsa. Ebből 25 katonai műhold volt, 13 kémműhold az NRO (National Reconnaissance Office) megbízásából került pályára. A mostanival együtt 14 űreszköz a NASA, egyéb 15 pedig kereskedelmi megrendelők számára került a világűrbe Atlas-5 rakétával. A Delta-4 adatlapján eddig 33 start szerepel (18 katonai, 10 NRO kémműhold, 5 kereskedelmi repülés). A rakéták főleg Floridából, de alkalmanként a nyugati partról, a kaliforniai Vandenberg Légitámaszpontról is indulnak. Még egy statisztikai adat: az Atlas-5 összesen 55-ször startolt Cape Canaveralről és 12-szer Kaliforniából, a Delta-4 indításai 27:6 arányban oszlottak meg a keleti és a nyugati parti starthelyek között.
(Kép: ULA)
A GOES-R a NASA és a NOAA – vagyis az űrkutatásért, valamint az időjárás-előrejelzésekért felelős amerikai kormányzati ügynökségek – együttműködésében állt pályára. Remélt működési élettartama 20 év. A GOES sorozatban a betűjelek a megépített (vagy például a GOES-Q esetén a meg sem épített, csak tervezett) műholdak sorrendjét jelölik. Ha sikeresen pályára áll és működésbe lép a műhold, megkapja a sorszámát is. A GOES-R esetében, ha minden jól megy, ez a 16-os lesz.
Az új típusú, minden eddiginél fejlettebb (nagyobb térbeli és időbeli felbontást nyújtó, a nyugati féltekéről közel valós idejű információt szolgáltató) geostacionárius meteorológiai holdat bemutató videó. (Forrás: NOAA)
A GOES-R-től az eddiginél is pontosabb időjárási előrejelzéseket, az extrém időjárási események (például hurrikánok) jobb nyomon követését várják a szakemberek. Az adatokat a klímakutatáshoz és az űridőjárás megfigyelésére is alkalmazzák. A most felbocsátott űreszköz csak a kezdet, a jelenleg a Föld körül működő amerikai geostacionárius meteorológiai műholdak rendszerének frissítését, a régebbi holdak kiváltását is ilyen modern eszközökkel fogják végrehajtani a jövőben. Az elkövetkező 8 évben még három hasonló startra kerül sor. A NOAA ( National Oceanic and Atmospheric Administration) bő négy évtizede alkalmaz geostacionárius pályán működő időjárási műholdakat: a GOES-A (GOES-1) 1975-ben indult. Az új generációs GOES-R, -S, -T és -U műholdak a 2030-as évekig biztosíthatják az igényeket, a program 11 milliárd dollárba kerül.
A GOES-R fedélzetén hat műszer végez majd méréseket, a Földet és a Napot figyelve. A legfontosabb ezek közül az ABI (Advanced Baseline Imager). Ez nem kevesebb mint 16 különböző színben érzékeny (a jelenleg szolgálatban levő műholdakon ez a szám még csak 5), ami megkönnyíti az időjárási jelenségek elkülönítését. A műszer felbontásában négyszeres a javulás, vagyis a felhőmintázatokat ennyivel élesebben tudja felmérni. A legjelentősebb javulás mégis a működésének sebességében lesz: a felé eső féltekét az északitól a déli pólusig csupán 5 perc alatt képes teljesen feltérképezni, a jelenlegi 27 perc helyett. Így az ABI a felhőzet mozgását számos látható és infravörös hullámsávban rendkívül jó időfelbontással tudja követni. Adataiból a levegő páratartalmára, a szárazföld és a tengerfelszín hőmérsékletére, a csapadék mennyiségére következtethetnek. Lehetőség lesz „ráközelíteni” egyes fontos zónákra, ahonnan akár fél perces időközönként jöhetnek az adatok (a javulás érzékeltetésére: a jelenlegi műholdaknál ez a legjobb időbeli felbontás 5 perces).
A műholdon repül az első geostacionárius villámtérképező berendezés is (Geostationary Lightning Mapper, GLM). A zivataros területek azonosítása céljából a felhők közötti, valamint a felhők és a felszín közötti villámtevékenységet detektálja nagysebességű kamerájával, Amerika szárazföldjei és a környező óceáni területek felett. Ez utóbbi szolgáltatás igen hasznos lesz a hajózás és a légi közlekedés számára.
A GOES-R több, mint egy földmegfigyelő műhold. A naptevékenységet és a Föld környezetében található nagyenergiájú töltött részecskéket, az űridőjárást is kutatja. Ennek egyre nagyobb a jelentősége, ahogy a társadalom és a gazdaság működése, a navigáció és a távközlés egyre inkább függ a műholdas szolgáltatásoktól.
A GOES-R a Lockheed Martin vállalatnál épült Denverben. Fő műszereinek elhelyezkedését az ábra mutatja. (Kép: NOAA)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Jubileumi start Atlas-5 rakétával
A jövő amerikai rakétái (1. rész): Az Atlas-5
A jövő amerikai rakétái (2. rész): A Delta-4
Új amerikai meteorológiai hold indult
Úton a GOES-O
GOES-P: amerikai meteorológiai műhold indult
Tartalékra kapcsolva
Újra működik a GOES-13
Új NOAA fejlesztések
Kellenek az időjárási műholdak!
A GOES-R startjáról (Spaceflight Now)
GOES-R honlap