Az FAA befejezte a Starship áprilisi startbalesetének vizsgálatát, és számos változtatást írt elő, amelyek teljesítése után folyamodhat csak a SpaceX az újabb indítási engedélyért.
Tegnap arról írtunk, hogy a SpaceX Boca Chica-i telephelyén összeállították a Starship–Super Heavy rendszert a következő orbitális tesztrepülésre. Mint emlékezetes, az április 20-án végrehajtott első próba a levegőben robbanással végződött. Elon Musk a héten azt mondta, hogy készen állnak az újabb tesztre, már csak az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága (Federal Aviation Administration, FAA) engedélyére várnak.
A texasi Boca Chica melletti startállásban a következő indításhoz összeszerelt a Starship (Ship 25, S25) és Super Heavy (Booster 9, B9) rendszer. Az indítás időpontja azonban még bizonytalan és sok mindentől függ. (Kép: SpaceX)
Tegnap aztán nyilvánosságra került at FAA hivatalos vizsgálatának az eredménye, amelyben az áprilisi eseményeket elemezték. A lényeg, hogy a hatóság összesen 63 korrekciós intézkedést követel meg a SpaceX-től a rakéta és az indítóhely biztonságának növelése, valamint a környezeti ártalmak kiküszöbölése érdekében. Mivel maguknak a kért intézkedéseknek a – nyilván bizalmas üzleti és műszaki információkat is tartalmazó – listája nem nyilvános, így azt sem lehet tudni, hogy a SpaceX eddig bevezetett, állítólag több ezer változtatása mennyiben fedi le az FAA által kért korrekciókat. Ezért aztán a további módosításokhoz szükséges idő sem világos, de az feltehetően nem lesz túl rövid.
A SpaceX fejlesztési filozófiája, hogy a teljesen újra felhasználhatóra szánt, újszerű megoldásokat alkalmazó Starshipet rendszeresen, valós repülési körülmények között tesztelje. Így gyorsan kiütközhetnek és javíthatóvá válnak a tervezési hiányosságok. Az újabb és újabb próbák után végrehajtott korrekciók, frissítések növelik a rendszer későbbi megbízhatóságát. Ennek azonban az az ára, hogy a tesztek balul sülhetnek el.
Az FAA szerint a SpaceX-nek mind a 63 változtatást meg kell tennie, mielőtt a Starship rendszer második tesztrepüléséhez engedélyért folyamodhatna. A hatóság hangsúlyozta, hogy a korábbi jóváhagyásuk csupán egyetlen startra szólt. Amikor majd a SpaceX kérelmezi az engedély kiterjesztését a második próbaindításra, bizonyítania kell az FAA számára, hogy teljes körűen végrehajtotta az áprilisi esemény vizsgálata után megkövetelt 63 intézkedést. Az FAA SpaceX-nek küldött levele azzal zárul, hogy nem a baleseti vizsgálatok jelentik az egyetlen akadályt a Boca Chica-i tesztrepülések folytatása előtt. Folyamatban vannak ugyanis környezetvédelmi jellegű eljárások is. Mint korábban mi is megírtuk, természetvédő szervezetek pert indítottak az FAA ellen, amiért engedélyezték az integrált Starship első indítását. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Összeállt a következő Starship
A bürokrácia szorításában
Elmérgesedő vita
Robbanással végződött a Starship próbarepülése
Közeledik az első Starship próbarepülés
Egy lépéssel közelebb a Starship startengedélye
Az FAA 63 változtatást írt elő a Starship startbalesete után (Spaceflight Now)