Hamarosan megkezdődik Európa egyik legnagyobb űrbeli vállalkozása. Egy egyedülálló nemzetközi összefogás végeredményeként, több mint húsz európai cég bevonásával elkészült, és nemsokára útjára indul a Mars Express.
Május harmadikán az ellenőrzések végeztével az űrszonda zöld jelzést kapott, hogy megkezdje hat hónapos útját a Vörös Bolygóhoz. Június 2-án, helyi idő szerint nem sokkal éjfél előtt (19:45 CEST), a Starsem által üzemeltetett egyik Szojuz rakéta fog felemelkedni a bajkonuri kozmodromból, méhében Európa reménységével, a Mars Express mars-orbiterrel és a Beagle 2 leszállószondával. A mérnökök még mielőtt elszállították volna a franciaországi Toulouse-ból Bajkonurba, egy hibát fedeztek fel az egyik elektronikai egységben. "Természetesen ez volt a legnehezebben hozzáférhető doboz az egész űreszközben", mondta mosolyogva Rudi Schmidt, a Mars Express Project Manager-e. A javításra becsült idő miatt a start időpontját el kellett tolni május 23-ról június 6-ra. Maga az indítási ablak 23-án nyílik, és még négy héten át van nyitva, így bár még ez az eltolt időpont alkalmas lett volna, de hála a mérnökök felkészültségének és eltökéltségének, sikerült rövid időn belül kijavítani a hibát, és a felbocsátás időpontja így június 2. lehet. A Mars Express-t május 5-én kezdték el feltölteni üzemanyaggal, ez körülbelül egy hetet vett igénybe. Miután kész, hozzácsatolják a Szojuz felső fokozatához, a Fregat-hoz, és összeszerelik a rakétát. Az elkészült Szojuz-Fregat-ot (bal oldali ábra) a start előtt négy nappal tolják ki a az indítás helyére. Sikeres start után maga az út hat hónapot vesz igénybe (a pálya vázlata a jobb oldali grafikán látható), és december 26-án - reméljük - már Mars körüli ún. kvázi-poláris pályán fog keringeni. Érdekesség és az időpont kiválasztásakor fontos tény volt, hogy jelenleg olyan közel van hozzánk a Mars, ami csak átlag 17 évenként fordul elő. Európa Mars-kutató szondájának fontosságát mutatja a felszereltsége: magán a keringő egységen hét tudományos műszer található, feladatuk nagy felbontású képkészítés, globális ásványtani felmérés, globális légköri áramlat-, és összetételvizsgálat, a felszín alatti szerkezet radarvisszhangos feltérképezése, a felszín-légkör viszony vizsgálata, és a légkör-bolygóközi környezet viszonyának vizsgálata. Ezeken kívül egy leszállóegységet, - a brit fejlesztésű Beagle 2-t - is magával viszi, hogy az a Mars felszínén landolva a leszállás helyszínén talaj és kőzetvizsgálatokat végezzen. Folytatjuk... Dianiska Balázs
Kapcsolódó cikkek:
Kontinensünk első marsszondái útrakészek