A megfigyelők szerint a titkos küldetést teljesítő pilóta nélküli amerikai katonai űrrepülőgép keringési magassága csökken. Lehet, hogy hamarosan visszatér a Földre?
Az Amerikai Légierő (U.S. Air Force, USAF) X-37B jelű gépének első példánya (Orbital Test Vehicle-1, OTV-1) április 22-én indult. Akkor úgy lehetett tudni, hogy a pályán töltendő maximális időtartam 9 hónap. Ezután a többszöri felhasználásra alkalmas űrjármű Kaliforniában, a Vandenberg Légitámaszponton ér majd földet. Az ottani 4,5 km-es kifutópályát eredetileg az amerikai űrrepülőgépek számára építették. A Space Shuttle-nál lényegesen kisebb méretű, pilóta nélküli űrrepülő tervezett leghosszabb repülési ideje azt sugallja, hogy legkésőbb január közepére várható a landolás.
Az X-37B a Föld körül, kinyitott raktérajtóval és napelemtáblával. (Fantáziakép: Boeing)
Az űreszköz mozgását nyomon követő amatőr megfigyelők nemrég azt észlelték, hogy az X-37B pályamagassága csökkent. Bár a légierő illetékesei természetesen hallgatnak, ez a megfigyelés alátámasztani látszik, hogy közeledik a landolás ideje.
A start után néhány perccel teljes titkosítás lépett életbe az X-37B-vel kapcsolatban. A megfigyelések alapján kezdetben kb. 400 km-es magasságban keringett. Fedélzeti hajtóművei segítségével pályáját eddig négy alkalommal (augusztus 9-én, október 6-án, november 1-jén és 12-én) változtatták meg jelentősen. Ilyenkor napokra „eltűnt” a kíváncsi észlelők szemei és távcsövei elől, mire újra nyomára leltek. Jelenleg alig 300 km-es magasságban kering. A pályasík 40°-os hajlásszöge nem változott. Az eddigi pályák közös tulajdonsága, hogy földfelszíni vetületük néhány naponta megismétlődik. Ez lehetővé teszi, hogy az X-37B – a földmegfigyelő vagy kémműholdakhoz hasonlóan – egy-egy területet rendszeresen ismétlődő módon megfigyelhessen.
Az építő Boeing cég és a légierő a második X-37B űrjármű startját már jövő márciusra tervezi. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Az X-37B titkos első küldetése
Visszatérés előtt az amerikai katonai űrrepülő? (Spaceflight Now)