A Türksat-5A január 7-ről 8-ra virradó éjjel indult Floridából.
A startra Cape Canaveral SLC-40-es indítóállásból, egy Falcon-9 rakétával, magyar idő szerint január 8-án 3:15-kor (helyi zónaidő szerint 6 órával korábban, 7-én 21:15-kor) került sor. 2020 októberének utolsó napjaiban még arról írtunk, hogy november utolsó napján indulhat a legújabb török geostacionárius távközlési műhold, a Türksat-5A. Nos, meg nem nevezett okokból erre végül is csak most került sor. Mindenesetre – jelenlegi ismereteink szerint – eddig minden rendben ment, így jó esély van arra, hogy a hold elérje tervezett pozícióját a 31° keleti geostacionárius pozícióban. Ha így lesz, akkor a Türksat-5A innen Törökországot, Európát, Afrikát és a Közel-Keletet szolgálhatja ki.
A műholdat az Airbus Defence and Space építette, az Eurostar E3000ER műholdbusz bázisán. Induló tömege 3500 kg, fedélzetén 42 Ku-sávú transzpondert helyeztek el, tervezett élettartama 15 év.
A Türksat-5A az Airbus E3000ER (Electric Orbit Raising – „elektromos” pályamegemeléses) műholdplatformját használja. Ez a Snecma 5 kW-os PPS5000 Hall-effect ionhajtóművével képes a pálya lassú, de energiatakarékos megemelésére. Egyébként a 3000ER-en alkalmazott az Airbus előszőr 3D-nyomtatott kritikus alkatrészeket (a telemetriai és telecommand antennák rögzítő elemeiben). (Kép: Türksat)
A műhold úgynevezett kettős hasznosítású űreszköz, azaz mind polgári, mind pedig katonai szervezetek fogják használni. Épp ez utóbbi miatt vonultak demonstrálók a SpaceX épülete elé még 2020. október 29-én, amikor kiderült, hogy a vállalat fogja pályára állítani a Türksat-5A-t. Ennek oka pedig az volt, hogy Hegyi-Karabahban (azeri–örmény konfliktus), Szíriában és Líbiában több száz bevetést hajtottak végre Törökország (saját fejlesztésű) Bayraktar-TB2 és Anka-S csapásmérő robotrepülőgépei (drónjai), melyek a nagy távolságú adattovábbításra és parancsfogadásra a 2015 óta pályán lévő Türksat-4B-t (is) használták. Márpedig az említett több száz bevetés jelentős részében fegyverhasználatra (rakétaindításra) is sor került…
Az 5 millió dollár beszerzési árú, 12 m fesztávolságú, 650 kg maximális felszállótömegű és akár 150 kg fegyverzettel terhelhető Bayraktar-TB2 első repülésére 2014-ben került sor. Meghajtásáról egy 100 LE-s (osztrák) ROTAX motor gondoskodik, mely 220 km/h-s csúcssebesség és 8200 m-es maximális magasság elérését teszi lehetővé. Az őrjáratozás tipikus sebessége 130 km/h, magassága 5500 m.
A Bayraktar-TB2 (matt zöld) irányító konténere. A rendszert Törökországon kívül eddig Azerbajdzsán, Katar, Líbia és Ukrajna rendszeresítette.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Ázsiai mozaik – 2020. október (3. rész)
Török távközlési hold Protonnal
Türksat-4A
Ariane alkonyatkor
Műholdak energiaellátó rendszere: Hall-effect hajtómű tápegység
A Türksat-5A indításáról (Spaceflight Now)