A USA Légiereje és Haditengerészete gyakran veszi igénybe polgári cégek szolgáltatásait. Ezt a gyakorlatot szeretné az Űrhaderő a világűrre is kiterjeszteni.
Az amerikai Űrhaderő képviselői a közelmúltban tárgyalásokat folytattak kormányzati ügynökségek és az ipar képviselőivel arról, miként hozhatna létre a Védelmi Minisztérium (DoD) olyan „tartalékállományú” kereskedelmi műholdakból álló hálózatot, amelyet válságok vagy konfliktusok idején a katonai küldetések támogatása céljából aktivizálni lehet. A kereskedelmi kiegészítő űrtartaléknak (CASR, Commercial Augmentation Space Reserve) nevezett rendszer hasonló lenne ahhoz, amilyen a légierőnek és a haditengerészetnek már rendelkezésére áll. A megbeszéléseket az Űrrendszerek Parancsnokságának (SSC, Space Systems Command) beszerzési csoportja (Front Door team) vezette, utóbbi csoport feladata a kapcsolat tartása az iparral és az Űrhaderő más potenciális beszállítóival.
Mint elmondták, egyelőre csak a felvázolt elképzeléseket vitatták meg. A Nemzeti Űrtanács ügyvezető titkára szerint a kereskedelmi cégek egyre jelentősebb szerepet vállalnak a nemzetbiztonsági szolgáltatásokban, most arra szeretnének megoldást találni, hogyan működhetnek ezek a cégek válságok idején és konfliktushelyzetekben. Tulajdonképpen a légierőnél és a haditengerészetnél már működő tartalékflották, a CRAF (Civil Reserve Air Fleet), illetve a Maritime Administration’s National Defense Reserve Fleet űrbeli megfelelőjét szeretnék létrehozni. Ezek a rendszerek már évek óta működnek, a cégek repülőgépeik, illetve hajóik egy részét készültségben tartják, hogy szükség esetén gyorsan bevethetők legyenek, megtámadásuk esetén pedig a kormány ellenszolgáltatást garantál.
A Kalitta Air vállalat Boeing-747-esébe rakodnak 2017. március 24-én a Delaware állambeli Dover Légitámaszponton, ahol a katonai szállítógépeken kívül gyakran fogadnak a hadseregnek szállítási szolgáltatást nyújtó polgári repülőgépeket. (Kép: US Air Force, Senior Airman Zachary Cacicia)
A Nemzeti Felderítő Hivatal (NRO, National Reconnaissance Office) már 2021 közepén javasolta a tartalékos távérzékelő műholdflotta létrehozását, amely műholdak üzemeltetői szerződéses alapon felvételeket szállíthatnának a kémműholdakat működtető NRO részére. Az Űrhaderőnek első lépésként meg kell határoznia, hogy az űrfelvételeken kívül mely területeken – elsősorban a kommunikáció és a felderítés, lehallgatás területén – számíthat polgári műholdak bevonására. Meg kell állapítani azt is, mely cégek rendelkeznek jelenleg erre a célra tartalékolható kapacitásokkal, műholdakkal, hordozórakétákkal – márpedig a szakértők véleménye szerint az űrszektorban éppen ez jelenti a szűk keresztmetszetet. Végül, de nem utolsósorban tisztázni kell az anyagi feltételeket is, mekkora összeget tud/akar a Védelmi Minisztérium a tartalékos űrflotta létrehozására és fenntartására szánni.
A kereskedelmi távközlési műholdak üzemeltetői már jó ideje bocsátanak rendelkezésre kapacitásokat katonai célokra anélkül, hogy ígéretet kaptak volna a kompenzációra abban az esetben, ha konfliktus esetén műholdjukat támadás éri. Kérdés, hogy az Űrhaderő kíván-e változtatni ezen a gyakorlaton, figyelembe véve, hogy háborús helyzetben a hadsereg számára szolgáltatást nyújtó polgári műholdak éppúgy támadások célpontjaivá válhatnak, mint maguk a katonai műholdak. Egyik lehetőségként az merült fel, hogy a biztosítótársaságok a nagyobb kockázatra való tekintettel megemelnék a katonai szolgáltatást is nyújtó polgári műholdak biztosítási díját, de ezt a különbözetet az USA kormánya átvállalná. A megoldás jól hangzik, de hiányzik a kidolgozásához a gyakorlati alap, ugyanis a legtöbb műholdfelbocsátó csak a pályára állításra köt biztosítást, az üzemeltetésre nem, tehát nincs mihez viszonyítani a megnövekedő kockázatot. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Nemzetbiztonsági piac
X-37B: harminc hónap után landolt
USSF-12
Űrfelvételek vásárlása
Két műhold az Űrhaderőnek
Több űrfelvételt!
Az Űrhaderő hosszú háborúja
Létrejött az Űrhaderő
Az Űrhaderőnél civil „tartalékos műholdakról” gondolkodnak (Breaking Defense)