A rakétatechnika fejlődése következtében elképzelhető, hogy a nem túl távoli jövőben két földi pont között a leggyorsabb út a világűrön keresztül vezet.
Ezt a lehetőséget tekinti át cikkében Jeff Foust, a The Space Review főszerkesztője. Mára megszokottá vált – legalábbis a SpaceX esetében –, hogy hordozórakétáik első fokozata épségben leszáll a földre. Innen már csak egy lépés, hogy a rakéták néhányszor tíz tonna hasznos terhet szállítva a Föld átellenes pontján szálljanak le, mindössze 60–90 perccel indulásuk után. Ebben a tekintetben a SpaceX Starship rakétája már évekkel ezelőtt felkeltette a Hadsereg érdeklődését. Elon Musk már 2017-ben említette ezt a lehetőséget, azonban nem verte nagydobra. 2022 elején viszont az USA Légiereje öt évre szóló, 102 millió dollár összegű szerződést kötött a SpaceX-szel a rakétás teherszállítási (Rocket Cargo) program részleteinek kidolgozására, beleértve a más szállítási rendszerekben alkalmazott konténerek űrszállítással kompatibilissé tételét.
A rakétás teherszállítás (Rocket Cargo) koncepciójának vázlata. Az USA Légierejének szakértői annak a lehetőségét vizsgálják, hogyan lehet a SpaceX Starship rakétájával katonai vagy humanitárius célra nagy tömegű szállítmányokat nagyon gyorsan eljuttatni a Föld távoli pontjaira. (Kép: USAF)
Az érdeklődés egyre fokozódik, ami elsősorban az indítási költségek csökkenésének köszönhető. A figyelem középpontjában nem is maguk a rakéták állnak, hanem azok hatékony használhatósága, ami megköveteli, hogy szükség esetén a rakéta egy órán belül indításra készen álljon. Annyit már megállapítottak, hogy a rendszer alkalmazásának útjában nem állnak áthághatatlan akadályok, csak a részleteket kell kidolgozni. Gary Henry, aki a SpaceX-nél a nemzetbiztonsági ügyek vezető tanácsadója optimista az ügyben, szerinte a Starship gyorsan és teljes egészében újra használható rakéta lesz, a várható (teherszállítási) költségeket kilogrammonként 200 dollárra becsülik, de a tervek szerint alacsony Föld körüli pályák esetében a 20 dollárnál alacsonyabb kilogrammonkénti költség sem elérhetetlen.
Ebben az esetben a légi szállításban a SpaceX rakétája versenyképes lenne a piacot jelenleg uraló cégekkel. Összehasonlításképpen megállapították, hogy a négy legnagyobb vállalat (DHL, FedEx, UPS és US Postal Service) jelenleg kilogrammonként 33 dollárért kínál légi szállítást az Egyesült Államokból Kínába vagy a Csendes-óceán nyugati térségébe, de 2–5 napos szállítási határidővel. Ha tehát a SpaceX valóban le tudja szorítani 33 $/kg alá az árat, de a versenytársaknál tízszer rövidebb szállítási időt kínál, akkor az ajánlatuk maximálisan versenyképes. Bár a Starshipet eredetileg nem erre tervezték, mégis erre a célra is hasznosítható, és kezdetben 30 tonna szállítására alkalmas, ami később növelhető. A rendelkezésre álló rakodóterület hasonló ahhoz, amekkora a C-17 katonai szállítógépekben biztosítható.
A lehetőség iránt az USA Hadseregének más fegyvernemei és egységei is komolyan érdeklődnek, többek közt az USA (katonai) Szállítási Parancsnoksága (USTRANSCOM). Véleményük szerint a legfontosabb tisztázandó kérdés a földi indítóhelyek gyors előkészítése a startra, majd a rakéta leszállása után a rakomány gyors eljuttatása a hadsereg megfelelő egységeihez, nem is beszélve arról, hogy a rakétának ezután a célterületről fel kell tudnia szállnia, és vissza kell térnie állomáshelyére. Emellett szükségesnek tartják a részletes költség/haszon elemzés elkészítését.
A tervekkel kapcsolatban egyesek ellenvéleményeket is megfogalmaztak. A Légierő egyik altábornagya szerint a koncepció egyelőre nem életképes, mert technikailag ugyan megvalósítható, de túl drága. Bár vonzó a lehetőség, hogy a Föld bármely pontjára eljuthatnak legfeljebb 90 perc alatt, de a költségek elfogadhatatlanok. További nehézségként említette, hogy a rakománynak ki kell bírnia az induláskor fellépő terhelést, és felhívta a figyelmet azokra a szabályozási kérdésekre, melyek révén a teherszállító rakéták indítását az ellenséges államoknak is biztonságosan meg kell tudniuk különböztetni az interkontinentális ballisztikus rakéták indításától.
A Starship rakéta előkészítése a következő startjára, amelyre akár már március elején sor kerülhet. (Kép: SpaceX)
A különböző konferenciákon és azokon kívül tartott panelbeszélgetések alapján valószínűnek látszik a technológia megvalósulása és elterjedése, az viszont egyelőre nem világos, kié lesz az alkalmazásában a vezető szerep, a hadseregé vagy a magáncégeké – erről ma még megoszlanak a vélemények. Mindenesetre az érdekeltek kiemelt figyelemmel várják a Starship következő, márciusra – a legújabb hírek szerint talán 14-ére – tervezett startját, amikor a Texas déli részéről (Boca Chica) induló rakétának a Földet csaknem teljesen megkerülve valahol Hawaii térségében kell visszaérkeznie a Csendes-óceánra.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Teherűrhajók a Holdra
63 változtatás
Összeállt a következő Starship
Elmérgesedő vita
Delivering a business case for rocket cargo (The Space Review)