Elindult a SpaceX harmadik költségmegosztásos küldetése közepes hajlásszögű pályákra.
A SpaceX tavaly kezdte meg a Bandwagon néven futó repülések sorozatát, a nagy sikerű Transporter küldetések mintájára. Míg ez utóbbiak során több kisebb műhold kerül nagy inklinációjú poláris napszinkron pályákra, a Bandwagon startok célja közepes pályahajlások elérése. A Bandwagon-1-et 2024 áprilisában, a Bandwgon-2-t 2024 decemberében indították. Most elérkezett az idő a harmadik ilyen küldetésre. A Falcon-9 rakéta a floridai Cape Canaveral támaszpontról emelkedett a magasba április 22-én magyar idő szerint 2:48-kor. Ez volt egyébként kereken a 300. űrindítás a 40-es starthelyről.
A Falcon-9 rakéta esti floridai felemelkedése és az első fokozat visszatérése egy hosszú expozíciós idővel készült fényképen. A most harmadszor repült B1090 jelű fokozat a szárazföldre (Landing Zone-2) érkezett vissza. (Kép: Brandon Lindner)
Ezúttal kivételesen nem került túl sok műhold a rakéta orrburkolata alá. Úgy is mondhatnánk, hogy nem egy hagyományos költségmegosztásos start volt a mostani, hiszen csupán három űreszköz – egyikük ráadásul csak egy kis CubeSat – indult egyszerre. Összehasonlításképpen a Bandwagon-1 tizenegy, míg a Bandwagon-2 egyszerre harminc műholdat szállított. A SpaceX nem közölte, miért volt most ilyen kevés a felbocsátott műholdak száma. Iparági források szerint egyrészt a közepes hajlásszögű pályák iránti kereslet szerényebb, másrészt csak négy hónap telt el az előző Bandwagon óta.
A KORSAT-3 (SAR Sat-3) egy radaros felderítő műhold, a dél-koreai Védelmi Beszerzési Programügynökség (Defense Acquisition Program Administration, DAPA) megrendelésére állt 45°-os inklinációjú pályára. Ez volt a 425 Project néven futó sorozat negyedik felbocsátása a tervezett ötből. Az előző hasonló űreszköz (SAR Sat-2) az előző Bandwagon indítással került pályára, és az első is egy koreai radaros katonai műholddal repült. A második most felbocsátott űreszköz a német Phoenix-1 volt, amely az ATMOS Space Cargo nevű vállalat első visszatérő műholdja. Végül a harmadik hasznos teher a Tomorrow-S7 volt, az amerikai Tomorrow.io nevű, az időjárás-előrejelzést segítő műholdakat üzemeltető cég számára. Ez egy 6 egységnyi (6U), 12 kg-os CubeSat.
A Phoenix-1 két keringés megtétele után tért vissza a Földre, az Atlanti-óceánba, ahonnan nem halászták ki. A prototípus adatokat gyűjtött a felfújható hővédő pajzsról, és három megrendelő számára négyféle tudományos-technológiai kísérletnek adott helyet. (Kép: ATMOS Space Cargo)
Amikor 2013-ban a SpaceX bejelentette a Bandwagon program elindítását, legalább négy startot terveztek, kettőt 2024-ben és kettőt 2025-ben. Ezek közöl még egy idei van hátra, amely feltehetően magában foglalja majd a 425 Project utolsó műholdjának felbocsátását is. Igazából úgy fest, hogy ezekhez a Falcon-9 rakéták számára egyenként túl kicsi koreai műholdakhoz kerestek „útitársakat” a Bandwagon repülések keretében. Hogy mi lesz a program sorsa a Bandwagon-4 után, az egyelőre nem világos.
A koreai 425 Project radaros műholdjai a Föld körül. (Fantáziakép: Thales Alenia Space)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Bandwagon
Az első Bandwagon
Bandwagon-2
Európai mozaik – 2024. június–július (2. rész)
Fellendülést remélve
A Bandwagon-3 indítás (Space News)