Új év, új tervek. Ebben az esztendőben először az emberes űrrepülésekkel kapcsolatban várható legfontosabb eseményeket soroljuk fel.
2010-ről az űrtörténelem írói feltehetően elsősorban mint az amerikai űrrepülőgépes programot lezáró évről fognak megemlékezni. A Space Shuttle repülésekből még összesen öt van hátra, s ezeket a NASA szeretné még ebben az évben végrehajtani (a program leállítása ugyanakkor esetleg átcsúszhat 2011-re). Mindegyik küldetés célja a Nemzetközi Űrállomás (ISS) kiszolgálása, építésének folytatása, illetve befejezése.
A sort az Endeavour (STS-130) nyitja, február 7-én. A floridai Kennedy Űrközpont 39A indítóállására várhatóan napokon belül, január 6-án kiszállítják. (Itt jegyezzük meg, hogy az időpontok – különösen a távolabbiak – inkább csak tájékoztató jellegűek, a jelenlegi terveket tükrözik. Késések könnyen előfordulhatnak. Az STS-130 is szerepelt már tavaly ilyenkor a 2009-es évet beharangozó összeállításunkban.) Az Endeavour rakterében a Tranquility (korábbi jelöléssel Node-3) összekötő űrállomásmodul, valamint a Cupola – egy hét ablakkal felszerelt, a Földre minden eddiginél jobb kilátást biztosító egység – jut fel.
Discovery (STS-131): március 18-án a Leonardo sokcélú logisztikai modult (Multi-Purpose Logistics Module) szállítja az ISS-re. Az űrhajósok számos kísérletet és szerelési munkát végeznek. A küldetés érdekessége, hogy ekkor repül utoljára 7 űrhajós együtt egy űrrepülőgépen, s ekkor avatnak utoljára újonc shuttle-űrhajóst. A hátralevő repülések során már mind tapasztalt űrutazók indulnak az ISS-hez.
Atlantis (STS-132): május 14-én az orosz Rasszvet (MRM-1) modult kapcsolja az űrállomáshoz. Ezt elsősorban tárolási célra, valamint az orosz űrhajók egyik dokkolóhelyeként hasznosítják majd.
2009 decemberében egy Antonov-124-es óriásrepülőn megérkezett Moszkvából Floridába a Rasszvet űrállomásmodul, hogy májusban elindulhasson az ISS-re. A képen még az oroszországi szerelőcsarnokban látható. (Kép: RKK Enyergija)
Endeavour (STS-134): július 29-én két fő rakomány, az Alpha Magnetic Spectrometer (egy, az űrállomásra szerelendő, a kozmikus sugárzást vizsgáló részecskefizikai kísérleti berendezés) és a harmadik ExPRESS logisztikai egység (külső kísérleti platform) indul Föld körüli pályára.
Az 1981-ben kezdődött űrrepülőgépes programot a Discovery (STS-133) repülése zárja, 2010. szeptember 16-án. Ez a legutolsó lesz az ISS-hez indított 36. shuttle-küldetés, a Discovery 39., az űrrepülőgépek 134. repülése (ezek közül sajnos csak 132 utasai értek épségben Földet). A Discovery szeptemberi útján egy újabb ExPRESS platform, és egy, az ISS-hez csatlakozó hermetizált tárolóegység kerül a világűrbe.
Az orosz Szojuz űrhajók az alábbi menetrend szerint szállítják majd az ISS-re az állandó legénység újabb és újabb – orosz, amerikai és európai – tagjait:
Az ISS ellátásában továbbra is számíthatnak a megbízható orosz Progressz teherűrhajókra. Közülük 2010-ben először február 3-án startol Bajkonurból az M-04M (36P) jelzésű. (Ezen fognak utazni az Admatis Kft. által kifejlesztett FOCUS anyagtechnológiai kísérlet műszerei is.) Utána áprilisban és júniusban következik egy-egy újabb Progressz. A második európai teherszállító űrhajó, a Johannes Keplerről elnevezett ATV-2 előre láthatólag november végén startolhat egy Ariane-5 hordozórakétával.
Az ATV az ISS felé tart. (Fantáziakép: ESA)
Évnyitó cikksorozatunk második részében a 2010-re várható műholdas és űrszondás programokból adunk majd ízelítőt.
Kapcsolódó cikkek:
A Szojuz TMA-01M az eddig már három új generációs Progressz teherűrhajóban kipróbált új CVM-101 fedélzeti számítógéppel és intergált digitális telemetriával lesz felszerelve. (Köszönjük Zsombok Gábor kiegészítését!)
FOCUS: magyar ipari kísérlet az űrállomáson
Node-3 helyett Tranquility
A Node-3 hamarosan Amerikába utazik
Kepler-teherűrhajó
Mi várható 2010-ben? (2. rész)