Az orbiter egységek (a szűkebb értelemben vett űrrepülőgépek) hattyúdalát jelentő misszió terv szerint halad a Nemzetközi Űrállomásnál. Miközben mi a kánikulától „szenvedünk”, a bázis és az űrsikló összesen tízfős legénysége lépésről lépésre teljesíti az utolsó Space Shuttle küldetést.
Az Atlantis utolsó repülésének fonalát a sikló űrállomáshoz történt megérkezésénél tettük le. Lássuk, mi is történt azóta, hogy az űrjármű dokkolt az égi támaszpontnál!
Zajlik az élet a Földön is: az utolsó Shuttle gyorsítórakéta-pár egyik tagja visszaérkezik a kikötőbe. Újrafelhasználása immáron a Space Launch System (SLS) programjának keretében történik majd. (Kép: Ben Cooper / Spaceflight Now)
A baleset miatt rettegők fellélegezhettek: egyetlen apróbb, veszélytelen karcolást leszámítva sértetlen az Atlantis külső hővédő borítása. A sikeres visszatérés nincs veszélyben. Ez a megnyugtató tény egyben azt is jelenti, hogy a repülés harmadik napján történt dokkolást követően terv szerint folytatódhatott az Atlantis utolsó útjának programja. A következő napon, július 11-én került sor a Raffaello felhelyezésére. Kevésbé van benne a köztudatban, de az STS-135 megvalósulásával a 2005 óta mellőzött Raffaello tehermodul is kapott még egy utolsó lehetőséget a bizonyításra. Szegény modul mindössze negyedik alkalommal vendégeskedik az űrállomásnál (STS-100, STS-108 Endeavour, STS-114 Discovery, STS-135 Atlantis), ameddig a Leonardo – „tehermodul korában” – hét alkalommal is járt odafenn. A trió harmadik tagja, a Donatello tehermodul még pechesebb: sohasem járt az űrállomásnál.
A Többcélú Logisztikai Modul (MPLM) utolsó szereplése: a Raffaellót kiemelik az Atlantis rakteréből a Nemzetközi Űrállomás robotkarjával. (Kép: NASA TV)
A „modulfelhelyezős” negyedik repülési nap után az ötödik „űrsétásra” sikeredett. Mivel az Atlantis csökkentett, négyfős legénységgel repül (akiknek akad munka bőven), az űrbázis állandó személyzetének kellett elvégeznie a repülés alatt szükséges egyetlen járművön kívüli tevékenységet. Mike Fossum és Ron Garan űrhajósok különösebb nehézségek nélkül teljesítették az utolsó, Space Shuttle-lel kapcsolatos űrsétát. Egy elromlott hűtőfolyadék-pumpát helyeztek el a sikló rakterében, egy újratöltő berendezést pedig, amelyet az Atlantis szállított a világűrbe, az űrállomásra szereltek fel. Ezt követően tudományos kísérleti eszközök felhelyezésével folytatódott a program. Végül 6 óra 31 perc kinn tartózkodás után tértek vissza az űrállomás belsejébe a Quest modul zsilipkamrájának igénybevételével.
Az STS-135 egyetlen űrsétája rendben elvégeztetett. (Kép: NASA TV)
A repülés hatodik és hetedik napján a Raffaello rakományának kirakodása kötötte le a legénység idejének javát. Ezen műveletek sora folytatódik a mai, nyolcadik repülési napon is. Mindemellett ma az űrsikló és az űrállomás legénysége közös sajtókonferenciát is tart a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről.
Hogy kevésbé feszített legyen a munkatempó, a NASA egy nappal meghosszabbította az STS-135 repülésének idejét. Így most azt Atlantis landolása július 21-én (csütörtökön), magyar idő szerint dél körülre várható.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
STS-135: Helyszíni tudósítónk jelenti
Úton az Atlantis
STS-135: Startfotók az Űrvilágnak
STS-135: Megérkezett az Atlantis...
STS-135 információk (Spaceflight Now)