A kiszolgált űrrepülőgép kedden örökre megvált Floridától, hogy hamarosan kiállítási tárgy legyen belőle a Smithsonian űrmúzeumában.
A floridai Kennedy Űrközpontból 1984 óta összesen 39 alkalommal emelkedett fel a Discovery, hogy a világűrbe induljon. Most utoljára egy shuttle-szállításra átalakított Boeing-747-es hátán hagyta el a kifutópályát. Útját a fővárosba nagy érdeklődés kísérte. Mindjárt a felszállás után még egy fordulót tettek a látogatóközpont felett. Washington D.C. fölé érve egy tiszteletkör is belefért a programba. Az alábbiakban néhány képpel idézzük fel a Discovery legeslegutolsó, immár csupán „földi” repülését. Az űrrepülőgép korábban összesen 5830-szor kerülte meg bolygónkat a világűrben.
(Kép: Steven Young / Spaceflight Now)
(Képek: Walter Scriptunas II / Spaceflight Now)
(Kép: Stephen Clark / Spaceflight Now)
A Discovery építése 1979-ben kezdődött, és 1983-ban fejeződött be. Az űrrepülőgép nevezetesebb feladatai között említhető a Hubble-űrtávcső és a napkutató Ulysses szonda pályára állítása, valamint az első és utolsó shuttle-randevú a Mir űrállomással (1995 és 1998). A Discovery fontos szerepet játszott a Nemzetközi Űrállomás felépítésében.
A veterán űrrepülőgépet hamarosan az amerikai Nemzeti Repülési és Űrmúzeum Steven F. Udvar-Hazy Központjában látogathatja az érdeklődő nagyközönség. A másik két leállított űrrepülőgép, az Endeavour és az Atlantis „leszerelése” még folyik Floridában. Az előbbi szeptember végén, ugyancsak légi úton indul végső állomáshelyére, Los Angelesbe. Az utóbbit nem kell ilyen messzire vinni: a Kennedy Űrközpont melletti látogatóközpont új épülete, ahova átvontatják, novemberre készülhet el, a kiállítás megnyitása jövő nyárra várható.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
STS-133: Hazatért az űrlegenda
Space Shuttle: a végső elhelyezés
A Discovery – kissé másképp
Az űrrepülőgépek szállítása
Végleg elrepült Floridából a Discovery (Spaceflight Now)
A Discovery űrrepülőgép (Wikipedia)