A NOVOFER Alapítvány a Műszaki Szellemi Alkotásért idén „Űr–Technológia–Föld” címmel hirdette meg középiskolásoknak szóló ösztöndíjpályázatát.
Az alapítvány június 5-én, Gábor Dénes születésének 120. évfordulóján tette közzé az eredményeket, az ebből az alkalomból kiadott sajtóanyagból idézünk.
Idén júniusban ünnepeljük Gábor Dénes születésének 120. évfordulóját, majd a jövő év decemberében lesz 50 éve, hogy átvette a fizikai Nobel-díjat. A NOVOFER Alapítvány a Műszaki Szellemi Alkotásért kuratóriuma úgy határozott, hogy a köztes másfél esztendős időszakot a tartalmas és újszerű emlékezésnek szentelve GÁBOR DÉNES EMLÉKÉVEK 2020–2021 címen indít jubileumi eseménysort. Az Emlékévek megalakítandó Programbizottságát és a tervezést az idei tavaszt beárnyékoló világjárvány keltette kötelező elővigyázatosság korlátozza ugyan, vannak azonban olyan kezdeményezéseink, amelyek ebben az időszakban is megvalósíthatóak. Ezen programsorozat keretében hirdettük meg az idei Gábor Dénes Középiskolai Ösztöndíj pályázatunkat is.
Idei pályázati kiírásunk az űrtechnológiai kutatási eredmények földi hasznosításának, valamint a bolygónkon kívüli, a Föld légkörén túli világhoz kapcsolódó, már létező, vagy még a fantázia kategóriájába sorolható jövőképekre irányult – a mérnöki teljesítményeknek és innovációknak a kutatási, a fejlesztési és hasznosítási lehetőségei tükrében. Leleményes, bátor és jól alátámasztott látomásokat és ajánlásokat vártunk a diákoktól, hiszen Gábor Dénes elhíresült mondása szerint: „A jövőt nem lehet megjósolni, de a jövőnket fel lehet találni”
Idei pályázatunkat a Magyar Asztronautikai Társaság közreműködésével hirdettük meg. Örömünkre szolgált, hogy a BME Tehetségsegítő Tanács, a BME Simonyi Károly Szakkollégium, az ELTE Fizikai Intézet, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat, a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, a Messzehangzó Tehetségek Alapítvány, a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács, az Országos Tudományos Diákköri Tanács és a Rákóczi Szövetség is segítette a pályázat népszerűsítését. Továbbá céljaink mellé állt több, az űrkutatásban elismert szakember, akik a pályázatok elbírálásában is segítették munkánkat.
A vállalkozó kedvű diákok az alábbi témakörökben fogalmazhatták meg víziójukat:
A kizárólag jeligével azonosított pályázatokat két fordulóban, egységes szempontok alapján, pontozással értékelte 13 elbíráló. Az elbírálásra az űrkutatással, űrtechnológiákkal foglalkozó szakemberek és a kuratórium tagjai vállalkoztak. A pályázók és az elbírálók közötti összeférhetetlenséget kizáró módon csoportokba sorolt pályázatok végső sorrendjét az elbírálók által adott pontok átlaga határozta meg.
Legsikeresebbnek a „Az űrtechnológiai eredmények földi hasznosítása” témakör bizonyult, itt 5 ösztöndíjra érdemes dolgozat született. A kuratórium a 2020-as évben egyöntetű döntés alapján az alábbi ösztöndíjakat ítélte oda: 1 nyertes pályázó 250.000 Ft ösztöndíj, 2 nyertes pályázó 150.000 Ft ösztöndíj, 4 nyertes pályázó 100.000 Ft ösztöndíj és 5 nyertes pályázó 50.000 Ft ösztöndíj.
250 eFt-os ösztöndíjban részesült:
150 eFt-os ösztöndíjban részesült:
100 eFt-os ösztöndíjban részesültek:
50 eFt-os ösztöndíjban részesültek:
A középiskolai ösztöndíjasok megkapják az OTDT által adományozott „Tehetségútlevelet” is.
Gábor Dénes: Találjuk fel a jövőt! című könyvét ítélte oda a bíráló bizottság a következő pályázóknak:
Különdíjakat ajánlott fel a Rákóczi Szövetség és az Országos Tudományos Diákköri Tanács.
A középiskolai ösztöndíjat és az OTDT Tehetségútlevelét és a Rákóczi Szövetség különdíját a kialakult pandémiás veszélyhelyzet miatt a szokásostól eltérően nem Gábor Dénes születésének évfordulóján, június 5-én, hanem egy későbbi időpontban, 2020. szeptember 18-án fogjuk átadni a Magyar Tudományos Akadémia Felolvasótermében. (Forrás: NOVOFER Alapítvány a Műszaki Szellemi Alkotásért) Kapcsolódó cikkek:
Fiák Ádám, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Simon Gyula.
Pályázatának címe: Robotok és mesterséges intelligencia alkalmazása az űrkutatásban
Borbély Zalán Zoltán, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Türk Zsuzsanna.
Keresztes Réka, a Kisvárdai Bessenyei György Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Szabó Csilla.
Varga Bence, a szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Finta Zsanett.
Szontagh Bence, a budapesti Deák Téri Evangélikus Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Horváth Gabriella.
Vámos Zsigmond Tamás, Váci Madách Imre Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Kardos Tibor.
Keresztes Sámuel, a budapesti Bornemisza Péter Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Eggendorferné Bagyarik Cecilia.
Losonczi Márta, a Győri SzC Krúdy Gyula Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Kurcsics Rafaella.
Munkácsi János, a Miskolci SZC Bláthy Ottó Villamosip. Szakgimnázium tanulója, felkészítő tanára Bagány Máté.
Fejes Dániel Róbert, a Szegedi SZC Vasvári Pál Gazdasági és Inform. Szakgimnázium tanulója, felkészítő tanára Janó Éva.
Szilvágyi Dániel Zoltán, a szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Finta Zsanett.
Magosi Máté, a magyarkanizsai Beszédes József Mezőgazd. és Műszaki Iskolaközpont tanulója, felkészítő tanára Bálint Nóra.
Paskuj Benjámin, a szegedi SZTE Gyakorló Gimnázium és Ált. Iskola tanulója, felkészítő tanára Csiszár Imre.
Szabó Ádám, a magyarkanizsai Beszédes József Mezőg. És Műszaki Iskolaközpont tanulója, felkészítő tanára Bálint Nóra.
Berki Balázs, a Debreceni Ady Endre Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Rácz Rita.
Szittya Anna, a Szegedi Radnóti Miklós Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Ladányi Andrea.
Bokor Levente, a ELTE Bolyai János Gyak.Ált.Isk. és Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Finta Zsanett.
Matolcsi László Levente, a Dunaújvárosi SZC Dunaferr Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája tanulója, felkészítő tanára Baráth Károly Artúr.
Verebély Dóra, a Győri SzC Krúdy Gyula Gimnázium tanulója, felkészítő tanára Vörösné Stark Melinda.
Szabadi Kata, a békéscsabai Szlovák Gimnázium, Ált. Isk., Óvoda és Kollégium tanulója, felkészítő tanára Fábián Mariann.
DIÁKPÁLYÁZAT: Űr – Technológia – Föld