A Space Exploration Technologies (SpaceX) magánvállalat Falcon-9 rakétájának első, szinte teljesen sikeres tesztrepülése valószínűleg egy új korszak nagyszerű kezdete volt.
Ellentétben az Ares-I-X-szel, amely egy elvetélt elképzelés egyetlen megnyilvánulása volt, a SpaceX egy majdnem száz százalékos repüléssel minden bizonnyal új korszakot nyitott meg az amerikai űrhajózás történetében.
A magántőke bevonása az űrhajózás finanszírozásába már érett egy jó ideje az óceán túlpartján. Teljesen nyilvánvaló, hogy szamárság egy NASA által fenntartott űrhajórendszert terhelni néhány tonnányi ellátmány illetve felszerelés alacsony Föld körüli pályára juttatásához. Úgyhogy már a Bush-adminisztráció idejében megkezdődött a magántőke bevonása az amerikai űrhajózásba. Barack Obama azonban ennél is tovább ment: az alacsony Föld körüli pályára való személyszállítást is ki kívánja szervezni a magánszektor önálló feladatai közé. Drasztikus lépés: itt már emberéletek is szerepelnek a lehetséges veszteségek listáján. Az űrhajósok szállítása irányába is kacsingató SpaceX-nek bizonyítania kellett. Egyrészt, hogy a közeljövőben valóban képesek lesznek beindítani a Nemzetközi Űrállomásra vállalt teherszállításaikat. Másrészt egy jól sikerült tesztrepülés felértékelné a nevezett céget (sőt, az egész magántőkét!) a személyszállítás jövőbeli lehetőségeinek szempontjából is. 2010. június negyedikén az első, egyelőre még csak egyszer felhasználható Falcon-9 hordozórakéta elindult a világűr felé.
A rakéta, felemelkedésének kezdetén. A 40-es indítóállás négy toronyból álló villámhárító-rendszerrel büszkélkedhet, amelyet még a Titan rakéták számára építettek.
Új seprű jól seper, tartja a mondás. Nos, a Falcon-9 nem okozott csalódást. Első tesztrepülés ide, az előzménynek számító Falcon-1 rakéta korábbi kudarcai oda, a jószág mesésen muzsikált. Az átépített 40-es számú indítóállásról startoló jármű 34,5 fokos hajlásszögű pálya irányában emelkedett felfelé. Apróbb rendellenességektől eltekintve (például a második fokozat üzemelése során lassú orsózásba kezdett) a rakéta rendben pályára állította ez első, tesztbábu-jellegű Dragon űrhajót. A nevezett eszközt eredetileg nem is űrutazásra, hanem csupán földi tesztek számára építették meg, és le sem vált a pályára állás után a kiürült második rakétafokozatról.
Felszállt a sólyom. A kilenc Merlin 1-C típusú hajtómű keményen dolgozik, hogy a rakéta sebességet gyűjtsön a pályára álláshoz, s ezzel együtt növelje a magasságát a légkörből való kijutáshoz. (Képek: Ben Cooper / Spaceflight Now)
A jelenleg érvényben lévő tervek szerint a Falcon-9 kétfokozatú hordozórakéta végleges változata teljesen újrafelhasználható lesz. Az első fokozat ejtőernyős fékezés után ér óceánt, a második rakétalépcső pedig hőpajzsos visszatérést is „átél” majd az ejtőernyős csobbanás előtt. A Dragon parancsnoki kabinja a tervek szerint szintén többször használatos lesz. Azonban ezek az elképzelések egyelőre még csak a jövő ígéretei.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Elindult az első Falcon-9 rakéta
A Falcon-9 felszállása (Spaceflight Now)