A Blue Origin cég által a 2020-as évek elejére ígért új hordozórakéta első hasznos terhe az Eutelsat egyik távközlési műholdja lehet.
Ezt Jeff Bezos, a Blue Origin alapítója jelentette be Washingtonban, amikor a nyilvánosság számára bemutatta a nemrég elhunyt legendás űrhajós, John Glenn tiszteletére elnevezett rakétájuk terveit.
A 82 m magas, kétfokozatú New Glenn rakétaváltozat, egyelőre fantáziarajzon. (Kép: Blue Origin)
A rakéta a tervek szerint meglehetősen nagy tolóerejű lesz. Alacsony Föld körüli pályára akár 45 tonna, geostacionárius átmeneti pályára 13 tonna tömeget szeretnének majd vele pályára állítani. A tavaly szeptemberi bejelentés után, miszerint a Blue Origin megkezdi a hordozórakéta tervezését, most árultak el először technikai részleteket róla. A cég jelenleg a floridai Kennedy Űrközpont közvetlen közelében építi a gyártóüzemét. A helyben összeszerelt rakéták az Amerikai Légierő fennhatósága alatt levő Cape Canaveral bázis 36-os starthelyéről indulhatnak majd. A bemutatkozó esemény alkalmával derült ki az is, hogy az első megrendelő a kereskedelmi távközlési műholdak üzemeltetésére szakosodott Eutelsat lesz. 2021-ben vagy 2022-ben egy egyelőre meg nem nevezett műholdat indítanak, nyilván geostacionárius pályára.
Bezos a bemutató alkalmával hangsúlyozta a rakéta részegységei újrahasznosíthatóságának fontosságát. Ebben a már öt alkalommal sikeresen kipróbált New Shepard szuborbitális (vagyis 100 km magasság fölé jutó űrugrásra alkalmas) járművükkel szerzett tapasztalataikra építenének. A New Glenn első fokozata újra felhasználható lesz, egy tengeri platformra érkezne vissza (ahogyan az a rivális SpaceX Falcon-9 rakétáinak első fokozatával is működik). Az első fokozatot alkotó BE-4 hajtóműveket akár 100 alkalommal való felhasználásra tervezik. Az első rakétafokozatot hét hajtómű alkotja, a második fokozat egyetlen módosított BE-4-ből áll.
Az első teljesen összeszerelt BE-4 hajtómű. Meglehet, hogy a United Launch Alliance (ULA) új, 2019-ben kipróbálni tervezett Vulcan rakétájában is ilyen, cseppfolyós földgázzal és folyékony oxigénnel működő hajtóműveket alkalmaznak majd. (Kép: Blue Origin)
A New Glenn indításainak várható áráról egyelőre nem hangzott el semmilyen információ. Általánosságban arról esett szó, hogy a többszöri felhasználás csökkenti a költségeket és feltehetően új piacokat nyit meg.
Animáció a New Glenn startjáról és az első fokozat visszaérkezéséről. (Forrás: Blue Origin) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Ugrott és épségben visszatért
New Shepard: újra repült
New Shepard: harmadszor
New Shepard: siker negyedszer
New Shepard: jól vizsgázott a mentőrendszer
A Blue Origin új rakétájának beharangozója (Spaceflight Now)