A radaros földmegfigyelő műholdakat üzemeltető Capella Space az Electron rakéta kudarca után inkább a SpaceX-et választotta következő két műholdja felbocsátásához.
Mint emlékezetes, szeptemberben a Rocket Lab cég Electron rakétájának új-zélandi felbocsátása sikertelenül végződött. A Capella Space harmadik generációs, az apertúraszintézis elvén működő kereskedelmi radaros földmegfigyelő Acadia műholdjait, összesen négy példányt Electron rakétákkal szerették volna feljuttatni, gyors egymásutánban. Az első, augusztus végi start rendben meg is történt, a második Acadia veszett el szeptemberben.
Fantáziakép egy kb. 160 kg-os Acadia műholdról a Föld körül. Ez a Capella Space műholdjainak legújabb, harmadik generációjába tartozik. A korábbi Whitney sorozatú műholdaknál nagyobb napelemtáblákkal, nagyobb kapacitású akkumulátorokkal, megnövelt teljesítményű radarrendszerrel szerelték fel. (Kép: Capella Space)
A minap a Capella Space bejelentette, hogy a már megépült, de még a Földön várakozó két további Acadia műholdját a SpaceX Falcon-9 rakétájának következő költségmegosztásos startjai során fogják felbocsátani. Így ugyan nem ők adják majd az egyedüli hasznos terhet, mint a kis műholdakra specializálódott Electron rakétáknál, de a jelek szerint mégis jobban bíznak abban, hogy rendben zajlik a felbocsátás a SpaceX-nél. A várakozások szerint a szóban forgó két költségmegosztásos indítás, a Bandwagon-1 és a Transporter-11 a jövő év első felében (várhatóan áprilisban, illetve júniusban) lezajlik. A Bandwagon-1 lesz az első olyan költségmegosztásos start, amelyet a SpaceX nem a Transporterekkel megcélzott poláris napszinkron pályák, hanem kisebb inklináció pályák elérésére szán.
A Capella Space eddig hűséges ügyfele volt az Elektron rakétákat üzemeltető Rocket Lab cégnek. A négy Acadia felbocsátására februárban kötött, most felbontott szerződésük előtt 2020 augusztusában egy korábbi radaros műholdjukat is velük állíttatták pályára.
A Rocket Lab novemberben, a szeptemberi baleset kivizsgálását követő jelentésben azt közölte, hogy a hiba a rakéta végfokozatának tápellátásában keletkezett. Ez teljesítménycsökkenéshez és a hajtómű leállásához vezetett, ami miatt nem sikerült elérni a Föld körüli pályát. Akkor úgy volt, hogy egy másik radaros műholdakban utazó cég, a japán iQPS műholdjának felbocsátásával még november folyamán újra kezdik a startjaik sorozatát, de azt az indítást azóta december közepéig halasztották. A pillanatnyi tervek szerint a QPS-SAR-5 (Tsukuyomi-I) nevű műhold december 13-án startolhat az új-zélandi Mahia-félszigetről. (Érdekesség, hogy ez is egy „rakétaváltó” hasznos teher, ők az azóta csődbe ment Virgin Orbit LauncherOne rakétájáról voltak kénytelenek Electronra átnyergelni.) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Elveszett radarműhold
Az első Acadia
Electron és Capella
Bandwagon
A Virgin Orbit felfüggesztette működését
A történet vége
Csődhullám jöhet?
A Capella Space két Acadia holdját Falcon-9 rakétákkal indítják (Space News)