Az amerikai United Launch Alliance új hordozórakétája kis hibával teljesítette újabb próbarepülését.
A Vulcan Centaur rakéta januári tökéletes bemutatkozása után a mostani volt a második kvalifikációs indítás. (Más kérdés, hogy az akkor indított Peregrine holdszondával később gondok adódtak, de nem a hordozórakétával összefüggésben.) A mostani időpont október 4-én magyar idő szerint 13:25, a helyszín Florida, a Cape Canaveral támaszpont 41-es startállása volt. Korábban szó volt róla, hogy a hasznos teher a Sierra Space vállalat automata űrrepülőgépe, a Dream Chaser első példánya (Tenacity) lesz, de annak a fejlesztése annyit késik, hogy nem vártak rá. Ehelyett júniusban úgy döntöttek, hogy inkább egy tömegszimulátor és mérőműszerek kerülnek a rakéta orrkúpja alá.
A United Launch Alliance (ULA) Vulcan Centaur rakétájának második, Cert-2 jelzésű indítása október 4-én. (Kép: ULA)
A tesztrepülés célja az volt, hogy demonstrálják: a rakéta készen áll nemzetbiztonsági jellegű amerikai űreszközök pályára állítására. (A Vulcan Centaur a Delta-4 és Atlas-5 rakéták szerepét veszi majd át.) Az indítás lényegében sikerrel járt, abban az értelemben, hogy a rakomány elérte a tervezett pályát. Az első fokoztat két oldalsó szilárd hajtóanyagú segédrakétája (GEM-63XL) azonban az előre jelzettnél kb. 20 másodperccel később vált csak le, illetve az egyik segédrakétával váratlan dolgok történtek.
A felemelkedés után 37 másodperccel készült képen látható, hogy az egyik oldalsó segédrakéta rendellenesen működött, törmelékdarabok repültek ki belőle, valamint a lángcsóva alakja megváltozott. Mindez a fúvóka sérülésére utalt. (Kép: Adam Bernstein / Spaceflight Now)
Az Aerojet Rocketdyne RL10C hajtóművével ellátott Centaur-5 végfokozat mintegy 35 perccel a start után fejezte be második égését, azzal a repülés fő szakasza véget ért. Az ULA utána még egy ideig kísérleteket hajtott végre és méréseket végzett rajta. A nem újrafelhasználható első fokozat dolga végeztével az Atlanti-óceánba zuhant.
A rakéta tanúsítási folyamata akár heteken belül befejeződhet, bár azt még nem tudni, milyen hatással lesz rá a Northrop Grumman által gyártott segédrakétával kapcsolatos anomália, amelyet ki kell vizsgálni. (Az első fokozat két, tökéletesen működött, folyékony metánt égető BE-4 hajtóművét egyébként a Blue Origin szállítja a Vulcan rakétához.) Az ULA mindenesetre arra készül, hogy hamarosan beindul az üzlet: az Egyesült Államok Űrhadereje számára két küldetést (USSF-106 és USSF-87) hajtanának végre, méghozzá lehetőleg még az idei év vége előtt. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Amerika visszajut a Holdra?
Peregrine: tüzes vég
Vulcan és Peregrine: karácsonykor?
Vulcan: a negyedik negyedévben
Vulcan: sikeres hajtóműteszt
Tovább késik a Vulcan
A jövő évtized amerikai rakétája
Bemutatkozik a Tenacity
A Vulcan rakéta Cert-2 repülése (Space News)