A Blue Origin új hordozórakétáját a floridai Cape Canaveral bázisról indították. Elérte a Föld körüli pályát.
A helyszín az Amerikai Űrhaderő floridai támaszpontjának 36-os indítókomplexuma, az időpont január 16-án magyar idő szerint 8:03 volt. Az Amazon-alapító Jeff Bezos cégének történetében új fejezet kezdődik az orbitális rakéta bemutatkozásával. Korábban a New Shepard rakétáik segítségével Texasból 100 km feletti magasságba űrugrásokat hajtottak végre, de a Föld körüli pályát eddig nem célozták meg.
A New Glenn rakéta. (Kép: Blue Origin)
A New Glenn nehézrakéta első fokozatát hét BE-4 hajtómű működteti. Ezeket december 27-én egy statikus teszt során próbálták ki. Hajtóanyaguk folyékony metán és oxigén. A második fokozatot alkotó két BE-3U üzemanyaga folyékony hidrogén, az oxidálószer ott is folyékony oxigén. Az indítóálláson 98 m magas, 7 m átmérőjű rakéta teljes kapacitásával 45 tonna tömeg alacsony Föld körüli pályára állítására lesz alkalmas. Geostacionárius átmeneti pályára 13,6 tonnát, a Hold felé vezető átmeneti pályára 7 tonnát lesz képes szállítani. Nevét John Glennről, a Földet először megkerülő amerikai űrhajósról kapta. A Blue Origin mindkét rakétafokozatot többször újrahasznosíthatóra tervezte.
Az első New Glenn rakéta felemelkedése. (Kép: Blue Origin)
Már az első repülés alkalmával megpróbálták visszahozni a New Glenn rakéta elhasznált első fokozatát az Atlanti-óceánon várakozó – egyébként Bezos édesanyjának keresztnevét (Jacklyn) viselő – platformra. Az eljárás hasonló ahhoz, ahogyan a SpaceX Falcon rakétafokozatai visszatérnek a későbbi újrahasznosításuk érdekében. A művelet sikerét első próbálkozásra előzetesen meglehetősen bizonytalannak ítélték, Bezos egy interjúban egyenesen őrült ötletnek nevezte. Az 57 m magas első fokozatot (Glenn Stage-1, GS1) úgy tervezték, hogy legalább 25-ször felhasználható legyen. Ahogy az várható volt, az első próbálkozáskor az első fokozat irányított visszatérés helyett végül elveszett.
A második fokozat valamivel több mint három perccel a repülés megkezdése után vált le az elsőről, és folytatta útját a Föld körüli pálya elérése céljából. A mostani New Glenn-1 (NG-1) küldetés alkalmával a hasznos teher, a Blue Ring Pathfinder nevű technológiai kísérleti platform a második fokozathoz rögzítve maradt. Feladata most telemetriai adatok tárolása és küldése, az űr és a Föld közötti kommunikáció, valamint a navigáció demonstrálása volt. Ez a Blue Origin Blue Ring nevű, műholdak működésének segítésére szánt platformjának a prototípusa. A platform kommunikációs feladatok ellátására, műholdak üzemanyaggal történő feltöltésére, szállítására és fogadására lesz alkalmas. Több darabban összesen akár 3 tonnányi hasznos terhet is szállíthat, attól függően, hogy milyen pályákat céloznak meg vele. Maga a Blue Ring „űrvontató” is utántölthető lesz a Föld körüli pályán.
A Blue Ring Pathfinderrel felszerelt második fokozat (Glenn Stage-2, GS2) erősen elnyúlt ellipszispályára indult a közepes Föld körüli pályák tartományában. Földközeli és földtávoli pontjai rendre 2400 km és 19 300 km, a pálya inklinációja (az egyenlítői síkhoz képest mért hajlásszöge) 30°.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
New Glenn: közeledik a bemutatkozás
Magáncégek is felkeresnék az Apophist
Escapade: 2025-ben vagy 2026-ban?
Escapade: tovább tart a vesszőfutás
Indulásra várva
Tovább késik a New Glenn
New Glenn
A New Glenn rakéta (Blue Origin)
A New Glenn elérte a Föld körüli pályát (Space News)