Miközben az Artemis-program első emberes holdraszállásának időpontja egyre csúszik, a NASA által űrhajófejlesztéssel megbízott két cég elkezd dolgozni a teherszállító változatokon.
A NASA Human Landing System (HLS) pályázatát követően korábban az űrügynökség a SpaceX és a Blue Origin vállalatokkal kötött szerződést, hogy űrhajósaikat eljuttassák a Hold felszínére. Először az Artemis-3 repülésnél a SpaceX erre a célra átalakított Starship űrhajója mutatkozna be – a jelenleg érvényes hivatalos menetrend szerint 2026 szeptemberében, de talán csak 2027-ben. A Blue Origin által fejlesztett Blue Moon űrhajóra legkorábban 2029 vége felé, az Artemis-5 küldetésben számítanának.
Az Artemis-5 repülésen emberekkel bemutatkozó Blue Moon űrhajót egy évvel korábban egy automata, vagyis űrhajósok nélkül végrehajtott holdi tesztrepülésen próbálnák ki. (Fantáziakép: Blue Origin)
Az emberszállító holdi űrhajók tehát még jócskán váratnak magukra, de a NASA felkérése alapján mindkét cég már most megkezdi a felkészülést a következő nagy feladatara, a teherszállításra. Ha ugyanis egyszer bázis épül a Holdon, akkor szükség lesz nagy mennyiségben rakományt szállítani oda – kezdetben az építkezéshez, utána az ott élő és dolgozó űrhajósok ellátására és a kutatásokhoz. Az űrhivatal január 9-ei bejelentése során, amikor az Artemis-2 és -3 repülések mintegy egy évvel történő elhalasztását hozták nyilvánosságra, szó esett arról is, hogy az űrhivatal – élve a HLS szerződésekben kikötött opcióval – felkérte két partnerét űrhajóik teherszállító változatának kezdeti tervezési és fejlesztési munkáira.
Az űrhajósokat szállító változatokhoz nagyban hasonló holdi teherűrhajóknak 12–15 tonna tömeget kellene tudni odaszállítani. A legkorábban az Artemis-7 repülésnél, valamikor a 2030-as évek elején volna szükség teherszállító űrjárműre, amelynek a konkrét rakománya egyelőre nem alakult még ki. A SpaceX ugyanakkor a Starship esetében jóval nagyobb, akár 100 tonna körüli kapacitással számol.
A Blue Origin és a SpaceX nincs egyedül, mások is dolgoznak holdi teherszállító leszállóegységeken. Az Európai Űrügynökség (ESA) az Argonaut fejlesztésének kezdeti szakaszában jár, ez egy európai hozzájárulás lehetne a jövőbeni Artemis küldetésekhez. Az Argonaut ugyanakkor a jelenlegi tervek szerint csak kb. másfél-két tonna rakományt szállítana, ami sokkal kevesebb, mint amit a NASA a fent említett amerikai cégektől vár. Az amerikai űrhivatalnak nem ez lesz az első teherszállítási megbízása magánvállalatok részére. Az űrügynökség holdi teherszállítási programja (Commercial Lunar Payload Services, CLPS) keretében először januárban a – végül szerencsétlen véget ért – Peregrine űrszondával szerettek volna öt műszert a Hold felszínre juttatni. A CLPS célja ugyanakkor sokkal kisebb tömegű, tudományos célú berendezések magánfejlesztésű leszállószondák által végrehajtott szállítása. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Artemis-2: legkorábban 2025 őszén
Csúszhat a holdraszállás
Holdraszállások
Starshippel a Holdra, másodszorra is
A NASA embereivel a Holdra
Európai mozaik – 2022. november
Peregrine: tüzes vég
További öt céggel a Hold felé
A háromból egy kiszállt
Három céggel a Holdra
Kilenc céggel a Hold felé
Indul a holdi teherűrhajók fejlesztése (Space News)