Ha Artemis, akkor késés – a NASA bejelentése szerint a következő repülések tervezett időpontja ismét csúszik.
Az amerikai űrhivatal tovább halasztotta az Artemis-program következő két holdi küldetését, a 2-es és 3-as számú repüléseket. Legutóbb közel egy éve, idén január elején írtunk egy hasonló jellegű cikket, akkor a Hold megkerülésére indítandó Artemis-2 számára 2025. szeptembert jelöltek ki lehetséges indulási időpontként. A minapi bejelentés értelmében az Artemis-2 remélt startidőpontja 2026 áprilisára csúszik – vagyis ha lassan is, de közeledünk az eseményhez, egy év alatt csak 7 hónappal tolódott messzebbre az indítás...
Az Artemis-2 kijelölt űrhajósai az Orion űrhajót szemlélik. 2026 áprilisa előtt nem indulhatnak a Hold megkerülésére. Ez lesz az Orion első személyzetes repülése. (Kép: NASA)
Az Artemis-3 küldetés, vagyis a program első emberes holdraszállása 2027 közepe előtt nem várható.
A késlekedés és az ütemterv felülvizsgálatának legfőbb oka, hogy sokáig tartott megtalálni az Orion űrhajó két évvel ezelőtti, még emberek nélkül végrehajtott Artemis-1 repülése alkalmával a hővédő burkolaton tapasztalt rendellenességek – a külső réteg repedezése, egyenetlen leválása – kiváltó okát. Arról volt szó, hogy a szakaszos légkörbe lépési eljárás során a hőpajzs nem pont úgy viselkedett, ahogyan várták. Emlékezetes, hogy a légköri visszatérés összetett, új koreográfiája szerint a légkör felső rétegeit elérő kabin onnan először mintegy „visszapattant”. Ezzel lecsökkentették annyira a sebességét, hogy utána újra belépve megkezdhesse a landolást. Csakhogy a hővédő burkolat külső rétegei a 10 perces kihagyás alatt a vártnál kevésbé hűltek le. Az Avcoat nevű burkolat anyagában gázok képződtek, amelyek nyomása váltotta ki a borítás sérüléseit. A kiterjedt vizsgálatok eredményét független szakértői csoport is megerősítette.
Az Artemis-1 Orion kabinjának hővédő borítása 2023 februárjában, a Kennedy Űrközpontban. (Kép: NASA)
A NASA úgy döntött, hogy nem cseréli le az Artemis-2 küldetést végrehajtó Orion kabinjának már elkészült hőpajzsát, hanem inkább módosítja a légköri visszatérési profilt. A „visszapattanást” megelőző és követő két fékezési szakasz között több időt hagynak majd. A számítások szerint a változtatásoknak elegendőnek kell lenniük ahhoz, hogy bármilyen repedés ne vezessen az anyag leválásához, veszélyeztetve a kabinban utazókat.
A hővédő burkolat problémáján túl számos más változtatást is végeznek az Orionon, például kijavították az akkumulátorokkal kapcsolatban felmerült hibát. A NASA vezetői annak ellenére hozták meg a mostani halasztó döntést, hogy az új amerikai elnök stábja feltehetően amúgy is felül fogja vizsgálni az Artemis-program menetrendjét. Mivel a csúszások napról napra halmozódtak, nem volt más választás, mint az elkerülhetetlen késés hivatalos bejelentése.
Bill Nelson, a NASA jelenlegi vezetője elmondta, hogy még a december 5-én bejelentett Artemis-döntés meghozatala előtt beszélt Jared Isaacmannel, akit Donald Trump megválasztott elnök december 4-én közzétett közleménye szerint utódjának jelölnek majd az ügynökség élén. Azonban ez a téma nem került szóba köztük. Nelson szerint a késések ellenére még mindig ez a leggyorsabb módja a Holdra való visszatérésnek, hiszen egyelőre az Orion az egyetlen űrhajótípus, amely alkalmas a Föld körüli pályán túli emberes űrrepülésre. Megjegyezte, hogy a NASA még mindig jobban áll, mint a versenytárs Kína, akik 2030-ra tervezik a saját holdraszállásukat. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Artemis-2: legkorábban 2025 őszén
GYORSHÍR: Úton az Artemis-1
Artemis-1: Hold körüli pályán
GYORSHÍR: Landolt az első holdi Orion
Magánűrhajósból NASA-vezető
A NASA bejelentette a következő két Artemis-repülés további halasztását (Space News)