Alig pár hetes a bejelentés a magánszféra bevonásáról a NASA űrtevékenységébe, az űrügynökségnél máris elkészült egy lehetséges ütemterv, egy elgondolás az „Obama-program” lebonyolítására.
A NASA szakembereinek egy része már a 2011-es költségvetési javaslat előkészítésén dolgozik és ehhez készült most egy tervdokumentum, amelyben már az Obama elnök által vázolt magánszektor-bevonási tervek is helyet kapnak. Az űrhivatal 2010 végéig ki akarja dolgozni azt a követelményrendszert, amit az űrállomások taxiűrhajóival szemben támasztanak, s amihez a programba bekapcsolódó cégeknek igazodniuk kell. És 2011-ben már pénzt akar elkülöníteni a NASA a költségvetésében a program első fázisára, bár a beszállítók kiválasztására nem jelöl meg pontos határidőket. Amennyiben megtörténik az első beszállító(k) kiválasztása, a reménybeli jelentkezők legambiciózusabbjai három éven belül, azaz 2014-re ígérik az első repülések megkezdését. Ezzel egybehangzó várakozásokat fogalmaztak meg a NASA illetékesei is. Amerika tehát ismét visszatér a 2014-es céldátumhoz egy új amerikai űrhajó üzembe állításával kapcsolatban, bár mindenki visszafogott, hiszen ezt a legoptimistább tervnek tartják, amely azonban talán túl optimista.
A programot a 2006-ban indított Commercial Orbital Transport Services (COTS) programhoz hasonlóan tervezik lebonyolítani, amelynek keretében magáncégek pályázhattak cargo és személyszállító űrhajó tervezeteikkel és nyerhettek fix összegű támogatásokat. Ezen a pályázaton több elbukott pályázó mellett a SpaceX és az Orbital Sciences maradt állva és az új programra is ők jelenleg a két legesélyesebb pályázó. A modell egyben azt is jelenti, hogy már a kezdeti fázisban is szükségük lesz a pályázóknak saját pénzügyi források bevonására, nem az állami pénzhez kapnak „szabad hozzáférést”. A program lényegében már be is indult, igaz még Obama elnök egy másik kezdeményezéséből, amely még a 2009-es költségvetésből irányozott elő forrást külső cégek díjazására. A Commercial Crew Development (CCD) kezdeményezés 50-50 millió dollárt juttatott 5 cégnek, hogy 2010 végére a leendő kereskedelmi személyszállító űrhajóval kapcsolatos első terveket lefektessék. Az időpont jól összevág az előzőekben említett, költségvetési javaslatban szereplő időtervekkel. Nem lehetetlen, hogy a CCD eredményeiből születik majd meg a leendő új űrhajó. Ha 2010 végére a cégek valamelyike egy használható űrhajótervvel rukkol elő, 2011-ben szerződést is köthet a NASA-val, amely megnyithatja a pénzcsapokat. A leendő új program azonban abban fog leginkább különbözni a COTS-tól, hogy már meglevő technológiákkal, eszközökkel is lehet pályázni (míg a COTS vadonatúj eszközök létrehozásában érdekelt). Így megnő a COTS nyerteseinek esélye, hiszen pont az előző programból ők rendelkeznek már előrehaladott fázisban tartó eszközökkel. Egyben megnyitja az utat a nagyok bekapcsolódására is, hisz az Atlas-5, vagy a Delta-4 rakéták gyártói ismét megrendelésekre számíthatnak.
Obama javaslata alapján a NASA-nak juttatott plusz forrásból évi 6 milliárd dollár költhető az új űrinfrastruktúra megteremtésére. A versenyből több új elképzelés születhet, amelynek optimális kombinációját választhatja a NASA és a 6 milliárdot így a lehető leghatékonyabban költheti el. Legalábbis az elv síkján…
Egyetlen fontos szempont azonban már most, ebben az igen kezdeti stádiumban is imamalomszerűen felmerül: a biztonságé. A NASA máris figyelmeztetést kapott, hogy nagyon egyértelmű biztonsági követelményrendszert dolgozzon ki, mert a verseny (vagy a „pénz szaga”) minden jótéteménye mellett a melegágya a biztonsági szabályok áthágásának, a nagyvonalú elnézéseknek. Emellett már most felhívják a NASA figyelmét, hogy a lehető legmélyebb és legszélesebb körű felügyeletet gyakoroljon az egész folyamat alatt.
Kapcsolódó cikkek:
Új irány a NASA-nak
Ne sírjunk a Constellation programért
Kapcsolódó linkek:
A kereskedelmi űrhajóprogram első részletei (Spaceflight Now)