A Discovery szombati dokkolásával most először fordult elő, hogy négy különböző űrügynökség járműve egyszerre legyen csatlakoztatva a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS).
Ez egyúttal a jelenleg elképzelhető maximum is, hiszen nincs a világon másik űrhatalom, amelynek az ISS-hez kapcsolható űreszköze állna szolgáltban. Az utolsó, STS-133 jelű útját teljesítő Discovery űrrepülőgép február 26-án, magyar idő szerint 20:16-kor kapcsolódott az űrállomás Harmony moduljához. Ekkor már az ISS-hez csatlakozva ott volt két orosz Szojuz űrhajó, valamint egy-egy orosz, japán és európai ember nélküli teherszállító űrjármű. (A szó legszorosabb értelmében „nemzetközi” űrállomás üzemeltetésében a felsorolt fő partnerek mellett még a Kanadai Űrügynökség vesz részt, de nekik nincs saját űrhajójuk.)
A Discovery amerikai űrrepülőgép (középen fent) február 26-án, nem sokkal az ISS-hez érkezése után. Balra lent, arany színű borítással a japán HTV-2 (Kounotori-2) teherűrhajó. (Kép: NASA TV)
A Discovery érkezésével az ISS, a legnagyobb ember alkotta szerkezet az űrben, 554 310 kg tömegűre növekedett. Az 1998 óta épülő űrbeli laboratórium átvonulása alkalmanként a Földről szabad szemmel is jól látható, fényessége néha a Vénuszéval vetekszik. A mostani különleges helyzet – ennyi különféle űrhajó csatlakozása – fotósért kiált. Elképzelhető, hogy ha lesz elegendő idő rá, a következő napokban az egyik Szojuzzal megkerülik az ISS-t, hogy fényképeket készítsenek. Ha sikerül beilleszteni a programba, emiatt a Discovery eredetileg 11 naposra tervezett útja meg is hosszabbodhat egy nappal.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Sikeresen dokkolt a Johannes Kepler
Odaért a japán, elindult az orosz...
Három nemzet űrhajósa a Szojuz TMA-20 fedélzetén
STS-133: Úton az űrlegenda
Négy űrflotta találkozása az ISS-nél (Space.com)