Az amerikai űrhivatal újabb hat helyet vásárolt Szojuz űrhajókon, hogy emberei 2016-ban is rendben el tudjanak jutni a Nemzetközi Űrállomásra.
A már jelenleg is élő orosz-amerikai megállapodás kibővítését az tette szükségessé, hogy egyelőre bizonytalan, mikor léphetnek szolgálatba az emberek szállítására is alkalmas, most fejlesztett amerikai magánűrhajók. A kiterjesztés 2017 júniusáig szól (pontosabban a startok 2016-ban esedékesek, az utolsó személyzet visszatérése pedig 2017 közepén várható). A NASA 424 millió dollárt fizet majd hat helyért. Az Orosz Szövetségi Űrügynökség (Roszkoszmosz) ezért az árért nem csak az amerikai – valamint együttműködő partnereikként európai, japán és kanadai – űrhajósoknak a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) való fel- és leszállítását biztosítja, hanem a kiképzésüket is.
Az árak a legutóbbi szerződéshosszabbítás óta némileg emelkedtek: míg a 2016-os költség űrhajósonként 70,7 millió dollár, legutóbb még 62,7 millió volt. A NASA közleménye szerint azonban most olyan szolgáltatások is beleértendők, amiket korábban külön szerződések alapján vettek igénybe az oroszoktól.
Az amerikai űrhivatal abban reménykedik, hogy a hazai szolgáltatók 2017-től kereskedelmi alapon át tudják venni az űrhajósaik ISS-re utaztatásának feladatát. Az illetékesek azonban figyelmeztetnek, hogy ha a 2014-es költségvetésükben az erre a programra tervezett 821 millió dolláros támogatást esetleg lefaragnák, az további késéseket okozna. Az eddigi késedelemért egyértelműen a 2011-es és 2012-es megszorításokat okolják. A NASA három amerikai vállalat, a Boeing, a SpaceX és a Sierra Nevada Corporation űrhajófejlesztéseit támogatja költségvetési pénzekkel. A hatályos megállapodások egy év múlva, 2014 májusában járnak le. Utána e cégek közül legalább kettővel szeretnék folytatni az együttműködést, a 2015-ös és 2016-os évekre már beleértve az űrhajók tesztelését és próbarepüléseket is. Ha pénzügyi okokból kénytelenek lennének csak az egyik vállalattal szerződni, az növelné a kockázatát, hogy az amerikai emberszállító kapacitás nem épül ki időben.
Az amerikaiak a jövőre nézve elkötelezték magukat a hazai űrhajók kereskedelmi alapon történő felhasználására. Természetesen semmiképp nem szeretnének abba a helyzetbe kerülni, hogy az ISS amerikai űrhajós nélkül marad. Szervezési problémát okoz viszont, hogy a Szojuzok gyártását három évre előre le kell kötni – ezért is kellett most a szerződéshosszabbítás mellett dönteni. Ennyi időre pedig nehéz előre látni, hogy hogyan haladnak az új fejlesztések, mikor lesznek tényleg biztonsággal bevethetők az új űrjárművek az alacsony Föld körüli pályán keringő űrállomás elérésére.
Kapcsolódó cikkek:
Hírek a Dream Chaserről
CST-100
Egy megvalósuló nagyszerű lehetőség
Kapcsolódó linkek:
Hat új helyet vett a NASA orosz Szojuz űrhajókon (Spaceflight Now)