Az űrállomás két lakója a majdani amerikai kereskedelmi űrhajók dokkolását előkészítő munkálatokat kezdett az ISS külsején.
A külső munkákat a Nemzetközi Űrállomás (ISS) jelenlegi parancsnoka, Barry Wilmore, és ugyancsak amerikai társa, Terry Virts hajtotta végre. A három alkalommal összesen mintegy 19 órán át tartott űrséták során kezdték meg az amerikai űrrepülőgépek 2011-es leállítása óta a legkiterjedtebb külső átalakítások sorozatát. Az idei évre még négy amerikai űrséta szerepel a tervekben. Ezek nyomán két új dokkolóhelyet alakítanak ki, egy meglevőt átalakítanak, és áthelyeznek egy tárolómodult.
A műveletek mostani sorozata február 21-én kezdődött. A két űrhajós ekkor lépett ki először a Quest modul zsilipjén át a nyílt világűrbe. Munkájukat a sajtó viccesen csak „kábelfektetésnek” nevezte. Ekkor valóban összesen mintegy 100 m hosszúságú kábelt helyeztek el. Ezek szerepe a Boeing és a SpaceX által jelenleg fejlesztett űrhajók először 2017-től esedékes csatlakozását biztosító adapterek (International Docking Adapters, IDA) elektromos ellátása és adatforgalmuk biztosítása. A műveleteket a Harmony modul elülső (menetirányba eső) részén végezték, és február 25-én folytatták.
A két IDA helye a Harmony modulon. Közülük az első már idén júniusban indulhat az űrállomásra a SpaceX Dragon (CRS-7) teherűrhajójával. Helye a PMA-2 (Pressurized Mating Adapter-2) egységen lesz. A második IDA decemberben követheti, a Harmony modul tetején elhelyezett PMA-3 egységhez kerül. A majdani emberes Dragon és CST-100 űrhajók bármelyiknél tudnak majd dokkolni az űrállomáshoz. (Kép: NASA)
Ugyancsak előkészítették, hogy idén nyáron a PMM (Permanent Multipurpose Module) nevű tárolóegységet robotkaros segítséggel átmozgathassák mostani pozíciójából, a Unity modul alsó (Föld felé néző) részéről a közeli Tranquility modul elülső oldalára. Szintén a Tranquility modulon, de annak az átellenes oldalán előkészítették a helyet a Bigelow Aerospace cég által építendő felfújható űrállomásmodul (Bigelow Expandable Activity Module, BEAM) csatlakoztatásához.
A harmadik, március 1-jén végrehajtott űrséta alkalmával az űrállomás napelemeit tartó hosszú vázszerkezet két végén az ISS-t megközelítő és azt elhagyó űrhajók navigációját segítő antennákat és lézertükrüket telepítettek, a C2V2 (Common Communications for Visiting Vehicles) rendszer részeként. Ez alkalommal is volt kábelfektetés, mintegy 120 m új vezeték biztosítja az összeköttetést a felszerelt antennák és a Destiny modul között.
Terry Virts kábeleket helyez el az ISS vázszerkezetén, a március 1-jén a tervezettnél egy órával rövidebb idő, mintegy 5 és fél óra alatt végrehajtott űrséta alkalmával. (Kép: NASA TV) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Boeing és SpaceX
Szabványos dokkolóhelyek a láthatáron
Felfújható modul a Nemzetközi Űrállomásra?
Három sikeres űrsétán túl (Spaceflight Now)