A NASA számít arra, hogy az évtized végéig kiterjesztik az ISS működését, ezért újabb kereskedelmi űrrepüléseket szándékozik lekötni. Új közreműködőkre is számítanak.
A NASA október 20-án információt kért az űripari szereplőktől arról, mely vállalatok állnának készen arra, hogy űrhajósokat szállítanak az ISS-re és vissza. A válaszadás határideje november 19.
Mint emlékezetes, a NASA 2014-ben két céggel, a Boeinggel és a SpaceX-szel kötött kereskedelmi személyszállítási szerződést (Commercial Crew Transportation Capability, CCtCap). A szerződések az űrhajó fejlesztésén kívül annak személyszállításra alkalmas minősítésének megszerzése után hat repülés végrehajtását is tartalmazzák. A Boeing esetében a Starliner CST-100 problémái miatt csak 2022 első félévére várható az űrhajósok nélkül végrehajtandó tesztrepülés, majd 2022 végén a tesztrepülés űrhajósokkal a fedélzeten. Ennek megfelelően az első minősített emberes repülésre valószínűleg aligha kerülhet sor 2023 előtt. Eközben a SpaceX novemberben már a harmadik szolgálatszerű repülést indította az ISS-hez (Crew-3), a következő két repülés (Crew-4 és -5) pedig 2022-ben esedékes.
A NASA a Crew Dragon hat szerződés szerinti repülése közül ötöt már jóváhagyott (sőt azok közül a SpaceX már a harmadikat hajtja most végre), ezért a NASA számba veszi a folytatás lehetőségeit. (Kép: NASA)
Az októberi felhívás kibocsátása alkalmából a NASA kereskedelmi emberes űrrepülési programjának igazgatója, Steve Stitch újságíróknak elmondta, hogy a NASA már tervezi újabb kereskedelmi űrrepülési szerződések megkötését, annál is inkább, mert a SpaceX belátható időn belül teljesíti szerződéses kötelezettségét, a NASA viszont szeretné az évtized végéig üzemben tartani az ISS-t. Az október 19-i felhívásban nyitva hagyták azt a kérdést, hogy milyen szerződéses konstrukcióban kötné le a NASA a további űrrepüléseket. Bár a jelenlegi szerződés értelmében a két cég kötelezettsége „telt házas” repülésekre szól, vagyis egy-egy repülés alkalmával csak a NASA (és partnerei) űrhajósait szállítják, a jövőben azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a NASA űrhajósai nem töltik meg az űrhajót, a helyek egy részét pedig a cég kereskedelmi alapon értékesíti.
A lehetőségek közé tartozik az is, hogy a NASA a Boeingen és a SpaceX-en kívül más vállalatokat is bevon a programba, feltéve, hogy a versenybe szálló cég legkésőbb 2027-ig megszerzi űrhajójára a személyszállítási minősítést. Ez elsősorban a Sierra Nevada Corporation számára kínálna új lehetőséget, amely cég a Dream Chaser űrrepülőgépével a 2014-es szerződésért is versenyben volt, de végül alulmaradt két versenytársával szemben. Ehelyett viszont a Sierra Nevada a Dream Chaserrel bekapcsolódhatott a teherszállítási kereskedelmi programba, az első, az eredeti tervek szerint 2019-ben esedékes repülés azonban egyelőre csúszik. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Több Crew Dragon kell?
Hazatért a Crew-1 négy utasa
Úton a Crew-2
Crew-1
A NASA további kereskedelmi űrhajós repülések vásárlására készül (Space News)