2024 áprilisában végre elindulhat első, űrhajósokat is szállító repülésére a Boeing Starliner űrhajója.
A „próbarepülés űrhajósokkal” (CFT, crew flight test) megjelölésű küldetés startjának kitűzött időpontja 2024. április 14., tartalék dátumok április 15. és 18. A CFT küldetés két űrhajósa Barry „Butch” Wilmore és Sunita „Suni” Willams lesz. Az Atlas–V rakétával induló űrhajójuk a Calypso nevű, 3-as számú űrhajó (Boeing CST-100 Starliner, Spacecraft-3) lesz, amellyel 2019 decemberében az űrhajósok nélküli, csak részben sikeres próbarepülést hajtották végre. A Calypso áprilisban legalább 8 napra az ISS-hez kapcsolódik, majd a küldetés végeztével az űrhajósok az új-mexikói White Sands bázison érnek földet. Érdekesség, hogy ez lesz az első amerikai embereket szállító űrkabin, amelyik szárazföldre érkezik. További érdekesség, hogy ez lesz az Apollo–7 1968-as startja óta az első embereket szállító űrhajó, amelyik az Űrhaderő (akkoriban a Légierő) Cape Canaveral bázisáról indul.
A Starliner űrhajó a Boeing kereskedelmi űrhajókat és teherűrhajókat készítő, a NASA Kennedy Űrközpontja mellett működő telephelyén. (Kép: Boeing / John Grant)
A CST-100 Starlinerrel eddig két, űrhajósok nélküli próbarepülést hajtottak végre. 2019-ben a Calypsóval az említett, csak részben sikeres tesztet (Boe-OFT, Orbital Flight Test), majd 2022 májusában a 2-es számú, név nélküli űrhajóval (Spacecraft-2) a sikeres OFT-2 repülést.
A Boeing Starliner űrhajója második tesztrepülésének (OFT-2) startelőkészületei és startja 2022. május 19-én. (Forrás: YouTube, NASASpaceflight)
Az OFT-2 küldetés űrhajójának leszállása Új-Mexikóban. (Forrás: YouTube, Boeing)
Idén májusban a NASA repülésbiztonsági tanácsadó testülete (ASAP, Aerospace Safety Advisory Panel) arra figyelmeztetett, hogy a biztonsági előírásokhoz akkor is ragaszkodni kell, ha emiatt a Starliner startja késedelmet szenved. Ugyanez a testület később elégedetten nyugtázta, hogy a Boeing már nagyrészt kijavította a korábban felfedezett hibákat, hiányosságokat, többek közt egy felhasznált ragasztószalag tűzveszélyességét. Ugyancsak kijavították a nyitó- és a fő ejtőernyők rögzítésével kapcsolatos problémákat, míg további javításokon még dolgoznak.
Eközben a két űrhajós a NASA Johnson Űrközpontjában készül a küldetésre. Befejeződött a CFT repüléseken hibásnak bizonyult szoftver javítása és ellenőrzése, a hardver és a szoftver integrálása jelenleg folyik a Boeingnél. Az ULA Atlas–V rakétája már Cape Canaveralen van, és ha a kabin még elvégzendő ejtési tesztje sikeres lesz, akkor hamarosan elkezdődhet az űrhajó integrálása a hordozórakétára.
Az ISS-hez kapcsolódó Starliner űrhajó. (Fantáziarajz: L2 Render, Mark Crawford)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Starliner: a végtelen történet
Landolt a Starliner Új-Mexikóban
A Starliner az ISS-nél
Úton a Starliner
Starliner: lépj vissza a start mezőre/mezőről
Starliner: még több probléma
Starliner: idő előtt vissza
Késnek az amerikai űrhajók
Áprilisban indulhat a Starliner (nasaspaceflight.com)