A NASA és a Boeing folytatja az emberes berepülését végző, jelenleg a Nemzetközi Űrállomásnál tartózkodó űrhajó problémáinak részletes vizsgálatát.
Joggal merülhet fel az olvasóban, hogy miért nem tért még haza a Boeing Starliner (CST-100) űrhajója Boe-CFT (crew flight test) jelű küldetésének két részvevője, Barry Wilmore és Sunita Williams, akik még június 5-én indultak el a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). A nnak idején a startról beszámoló cikkünk végén azt írtuk, hogy a repülés várhatóan rövid ideig, nagyjából egy hétig tart majd, a tesztelési célok végrehajtásához ez is elegendő. Nos, a jelek szerint távolról sem elegendő... Már az ISS megközelítése sem ment simán, azóta pedig a földi szakemberek folyamatosan igyekeznek a lehető legtöbb információt begyűjteni a Starliner működéséről és modellezéssel megérteni a hibákat produkáló részegységek viselkedését. Addig a két űrhajós továbbra is az ISS vendégszeretetét élvezi.
A Starliner az ISS-nél. (Kép: NASA)
A NASA és a Boeing tájékoztatóinak sorában a minapi utolsón, július 10-én sem hangzott el konkrét dátum, hogy meddig tart még az elhúzódó Boe-CFT repülés, de feltehetően július végéig maradnak az űrhajósok az ISS-en. Korábban olyan hír is felröppent, hogy felküldenek értük egy Crew Dragon mentőűrhajót a konkurens SpaceX üzemeltetésében, de erről nincs szó. Közben folytatódnak a tesztek a hajtóművekkel. A földi próbák során nem tudták reprodukálni azokat a hőmérsékleti viszonyokat, amelyek az ISS megközelítésekor a Starliner összesen 28 darab kis tolóerejű, finom manőverezésre szolgáló hajtóműve közül ötnek a leállásakor fennálltak. Akkor a dokkolás folytatásához az ötből négyet végül sikerült újraindítani a földi irányítók beavatkozásával. A Starliner szervizmodulja „kutyaháznak” nevezett szerkezete, ahol a hajtóműfúvókák is vannak, a jelek szerint több hőt tartanak meg, mint azt korábban gondolták. Mindenesetre a szóban forgó hajtóművek szerepe az űrállomás elhagyása és a visszatérés folyamán szerencsére nem jelentős, a pályamódosításokat a nagyobb teljesítményű manőverező hajtóművekkel végzik. Ez utóbbiakból 20 darab van az űrhajón – bár ezek közül sem mind teljesített tökéletesen a felfelé vezető út során. A Boeing mérnökei 30-nál is több ügyben vizsgálódtak, illetve vizsgálódnak. A témák között szerepel a héliumszivárgás is, amely már a start előtt és aztán a Föld körüli pályán is fejfájást okozott. A vizsgálatok még le nem zárt felére várhatóan további egy hét elegendő lesz.
Továbbra is érvényes az az állítás, hogy szükség esetén, vészhelyzetben a Starliner alkalmas lenne a NASA két veterán űrhajósának biztonságos visszahozatalára. Az elhúzódó vizsgálatok fő oka inkább az, hogy a szervizmodul nem tartozik az űrhajónak azon részéhez, amely végül visszatér a Földre, hanem megsemmisül a sűrű légkörben. Így aztán utólag nem volna lehetséges megvizsgálni, mi történhetett benne.
A következő menetrendszerű űrhajóscsere az ISS-en, a Crew Dragon űrhajó Crew-9 személyzetének érkezése augusztus közepére várható. A Starliner által most elfoglalt dokkolóhelyet addigra fel kellene szabadítani. Végszükség esetén persze az sem kizárt, hogy a távozó Crew-8 és az érkező Crew-9 személyzet fenn töltött munkaideje között ne hagyjanak átfedést, vagyis hogy a mostani állandó személyzetet hazahozó Crew Dragon űrhajó előbb hagyja el az űrállomást, mint ahogy az új megérkezne. Ebben az esetben a Starliner (azzal együtt pedig Wilmore és Williams) maradna.
Willams az újságírókkal folytatott távbeszélgetés során egy súlytalanságban végrehajtott bukfenccel demonstrálta, hogy mennyire jól érzik magukat az űrállomáson töltött extra idő alatt... (Kép: NASA TV)
Williams szerint ők teljesen biztosak benne, hogy a Starliner rendben haza tudja majd vinni őket. A hajtóművek csökkent teljesítményétől eltekintve általában dicsérte a Starliner működését. A két űrhajós igazából nem bánja, hogy a tervezettnél hosszabb ideig „ott ragadtak” az ISS-en, igyekeznek hasznossá tenni magukat. Beilleszkedtek a személyzetbe, a kísérletekből és a karbantartási feladatokból is kiveszik a részüket. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Boe-CFT
Szivárgó héliummal az űrállomásig
A Starliner vizsgálata folytatódik, visszatérés a hónap vége felé (Space News)