A Boeing első emberes berepülését teljesítő űrhajója épségben, de a biztonsági kockázatok miatt két űrhajósa nélkül tért vissza a Nemzetközi Űrállomásról (ISS).
A Starliner (CST-100) automatikus üzemmódban végrehajtott leszállása végén az Egyesült Államok Új-Mexikó államának területén, a White Sands kísérleti bázison ért földet. A landolás időpontja szeptember 7-én magyar idő szerint 6:01-kor történt.
A Starliner űrhajó Calypso nevű példányának kabinja az ejtőernyős ereszkedés közben, szeptember 7-én (helyben még 6-án éjfél körül), infravörös felvételen. A leszállás űrhajósok nélkül történt. (Kép: NASA)
A Starliner június 5-én indult, eredetileg bő egy hetesre tervezett küldetésre. A cél az volt, hogy a Boeing űrhajóját emberekkel is kipróbálják, csatlakoztassák a Nemzetközi Űrállomáshoz, mielőtt jóváhagynák rendszeres részvételét az ISS személyzetcseréiben. A két berepülő, Barry Wilmore és Sunita Williams útja azonban nem úgy alakult, ahogy tervezték. A Starlinert manőverezésre használt hajtóművei már az ISS megközelítése során sem működtek tökéletesen. A végül 93 napig tartó út során sem sikerült a NASA számára megnyugtatóan kideríteni a műszaki problémák okát és garantálni, hogy űrhajósai épségben leérkeznek. Így óvatosságból úgy döntöttek, hogy Wilmore és Williams inkább a SpaceX Crew-9 küldetéssel felküldendő Crew Dragon űrhajójával térnek majd haza, várhatóan jövő februárban.
A Starlinert viszont vissza kellett hozni, hogy a Crew Dragon számára felszabaduljon a dokkolóhely az ISS Harmony moduljának elülső részén. Erre kerítettek most sort. A jelek szerin az űrhajó rendben teljesítette a feladatát.
A most véget ért viszontagságos repülés gyökerei egy évtizedre nyúlnak vissza. A NASA 2014-ben szerződött a SpaceX és a Boeing vállalatokkal, hogy azok megépítsék a Crew Dragon, illetve a Starliner néven ismert űrhajóikat, amelyekkel amerikai részről az ISS rendszeres személyzetcseréit le lehet bonyolítani. Mint emlékezetes, az addig erre a célra használt űrrepülőgépeket 2011-ben vonták ki a forgalomból, azután a NASA űrhajósai orosz Szojuz űrhajókon vásárolt helyeken tudták elérni a Föld körüli pályán keringő kutatóállomást. Egyik fejlesztés sem fejeződött be az eredetileg remélt időre, de a Crew Dragon első emberes tesztrepülése 2020 májusában sikeresen megtörtént, a SpaceX űrhajóját azóta használják az űrhajósok fel- és leszállítására. (A hónap végén induló Crew-9, ahogy a számozása is jelzi, már a kilencedik ilyen repülés lesz.) A Starliner debütálása űrhajósokkal, a mostani Boe-CFT (Crew Flight Test) küldetés azonban nem töltötte be a remélt szerepét, feltehetően meg kell majd ismételni, mielőtt – a szükséges javítások, módosítások után – az űrhajótípus bevethető lehet a rendszeres szolgálatra.
A Starlinernek ez volt a harmadik visszaérkezése. A típus korábban két, személyzet nélküli tesztrepülést is végrehajtott, 2019 decemberében és 2022 májusában. Az első repülés alkalmával nem sikerült eljutnia az ISS-hez, miután számos meghibásodás történt rajta. A második automata küldetés sikeres volt , bár ezen a repülésen is tapasztaltak problémákat. Ha most minden rendben zajlott volna, a Starliner első szolgálatszerű útjára már 2025 augusztusában sor kerülhetett volna. Most a jövő bizonytalan, egyelőre nem világos, hogy a NASA milyen teszteket követel még meg, mielőtt a típus megkaphatja a tanúsítást a repüléseihez. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Boe-CFT
Szivárgó héliummal az űrállomásig
Starliner: visszatérés július vége felé?
Starliner: tovább bonyolódik a történet
Űrhajósok nélkül tér vissza a Starliner
Crew-9: ketten mennek, ketten maradnak
GYORSHÍR: Földet ért a Starliner
Starliner: még több probléma
Landolt a Starliner Új-Mexikóban
A Starliner Boe-CFT landolt Új-Mexikóban (Space.com)