A NASA az eredetileg a Boeing űrhajójával repülő űrhajósát inkább a SpaceX Crew Dragonjávan viszi majd a Nemzetközi Űrállomásra (ISS).
Hivatalossá vált, hogy kik lesznek a Crew-11 küldetés, vagyis az ISS következő állandó amerikai személyzetváltása résztvevői. Ők négyen várhatóan legkorábban júliusban indulhatnak, így abban a megtiszteltetésben is részük lehet majd, hogy az űrállomás fedélzetén ők ünnepelhetik annak a negyed évszázados évfordulóját, hogy a bázis lakott. Az 1. számú expedíció 2000. november 2-án érkezett, azóta az ISS-en folyamatosan dolgoznak űrhajósok.
A szóban forgó négy űrhajós houstoni csoportképe tavaly novemberből. Balról jobbra Jui Kimija (Kimiya Yui) Japánból, Zena Cardman az Egyesült Államokból (a küldertés parancsnoka), Oleg Platonov Oroszországból és az ugyancsak amerikai Mike Fincke. (Kép: NASA / Josh Valcarcel)
Ketten (Cardman és Fincke) olyan űrhajósok, akiket korábban a NASA más küldetésekre osztott be, de a helyzet megváltozása miatt nem repülhettek, illetve nem úgy repülhetnek. Az újonc Cardman tavaly a Crew-9 parancsnoka lett volna, de azt a négyfős csapatot meg kellett felezni, hogy a visszaúton legyen hely a Starliner két, az ISS-en „ragadt” berepülőjének a visszahozatalára. A negyedik űrutazására készülő Fincke, aki már az említett Starliner CFT (Crew Flight Test) tartalékpilótája is volt, a Starliner-1 repülésre kapott beosztást. De a Boeing hányatott sorsú űrhajója a jelek szerint még nem áll készen az újbóli repülésre. Bár a japán Jui hivatalosan nem volt jelölve a Starliner-1 repülés személyzetébe, de több információ és a kiképzésben való részvétele is arra utalt, hogy felmerült az a lehetőség.
Közben NASA és a Boeing folytatja a tavaly nyári Starliner CFT küldetés során gyűjtött adatok feldolgozását. Bár a repülés közben észlelt anomáliák közel háromnegyedének ügyét már lezárták, a fedélzeti meghajtórendszerrel kapcsolatban észlelt jelentős hibák – amelyek miatt végül nem is merték Barry Wilmore és Sunita Williams életét rábízni a visszatérő kabinra – vizsgálata, megoldása, tesztelése talán egészen az év végéig is elhúzódik majd.
A NASA egyelőre vizsgálja a Starliner következő repülésének lehetőségeit. Az is előfordulhat, hogy az emberes Starliner-1 helyett egy automata, teherszállító feladatra szolgáló utat iktatnak be. Biztosat inkább csak azután lehet majd tudni, ha végeztek az összes módosítással és teszteléssel. Akár így, akár úgy, a Starliner valószínűleg csak az év vége felé, de inkább 2026-ban repülhet legközelebb az ISS-hez. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Crew-9: ketten mennek, ketten maradnak
Crew-9: landolás a Mexikói-öbölben
Űrhajósok sorcseréje
Ázsiai mozaik – 2023. november (2. rész)
Megnevezték a Crew-11 űrhajósait (Spaceflight Now)