A NASA és a Roszkoszmosz 2027-ig meghosszabbította a Nemzetközi Űrállomásra irányuló repülésekre vonatkozó megállapodását.
Ennek keretében a személyzetváltások alkalmával a SpaceX Crew Dragon űrhajóival orosz, a Szojuzokkal pedig amerikai űrhajósok is utaznak a Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Ez a megoldás biztosítékot nyújt arra a nem várt esetre, ha az orosz vagy az amerikai űrhajónak valamilyen vészhelyzet esetén el kellene hagynia az űrállomást. Így még egy ilyen a rendkívüli esetben sem maradna gazdátlanul az ISS amerikai vagy orosz szegmense, legalább egy olyan ember maradna a fedélzeten, akit annak üzemeltetésére képeztek ki.
Jonny Kim, a NASA űrhajósa az, aki legutób ebben a konstrukcióban az ISS-re utazott, a Szojuz MSZ-27 fedélzetén. (Kép: NASA / GCTC / Pavel Shvets)
A NASA egyébként április 3-án jelentette be, hogy Chris Williams az, akit amerikai részről beosztottak a Szojuz MSZ-28 repülésére. Ez idén novemberben indul az ISS-re. A Roszkoszmosz részéről kijelölt orosz társai Szergej Kugy-Svercskovhoz és Szergej Mikajev lesznek. Williams kijelölése volt az első nyilvános jelzés a NASA részéről, hogy meghosszabbította a Roszkoszmosszal kötött megállapodást a Szojuz, valamint az amerikai kereskedelmi személyzetes repülések közötti kölcsönös személyzetcserére. A csere pénzmozgással nem jár, a NASA űrhajósai Szojuz űrhajókon, a Roszkoszmoszéi pedig amerikai űrhajókon repülnek, kölcsönösségi alapon.
Tavaly ősszel a helycsere-megállapodás jövője még bizonytalannak tűnt, miután a Roszkoszmosz kijelölte a Szojuz MSZ-28 MSZ-29 személyzetét, amelyekben mindhárom helyen csak oroszok szerepeltek. Bill Nelson, a NASA azóta leköszönt vezetője azt mondta, hogy arra számít, hogy a megállapodást „megfelelő időben” meghosszabbítják, de nem árult el részleteket ennek időpontjáról. Az orosz médiában januárban megjelent információk szerint a megállapodást nyélbe ütötték, de akkor a NASA ezt nem volt hajlandó megerősíteni. Az amerikai űrügynökség most Williams kijelölése után közölte, hogy 2027-ig meghosszabbította a Roszkoszmosszal kötött szerződést.
A megállapodás tartalma ugyanakkor változott, mivel a Szojuz küldetések időtartama 6-ról 8 hónapra nő, a nemrég felbocsátott Szojuz MSZ-27-tel kezdődően. Így az orosz űrhajósok – és a velük együtt utazó amerikaiak – hosszabb időt töltenek az ISS-en. Sem a NASA, sem a Roszkoszmosz nem indokolta a változtatást, ami egyúttal azt is jelenti, hogy a Roszkoszmosz eggyel kevesebb Szojuz küldetést fog indítani egy két év alatt: négy helyett hármat. A NASA átlagosan félévente küld személyzetcserét, kisebb eltérések az állomásra látogató többi űrjármű forgalma miatt lehetnek.
A megállapodás másik bizonytalan aspektusa, hogy tartalmazni fogja-e a Boeing Starliner kereskedelmi személyzetének jövőbeni küldetését az ISS-re. Tavaly májusban a NASA tisztviselői azt mondták, nem valószínű, hogy lenne orosz űrhajós a Starliner-1-en, az űrhajó első menetrendszerű személyzetcserét lebonyolító küldetésén, ahogyan a Roszkoszmosz 2022-ig kivárt azzal is, hogy űrhajósait az új Crew Dragonokra beossza. Ráadásul a NASA még nem ütemezte be hivatalosan a Starliner-1-et, mivel tart még a tesztrepülés (Crew Flight Test) során felmerült problémák elemzése és javítása. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Szojuz MSZ-27
Starliner helyett Crew Dragon
ISS: 2030-ig működhet?
Az amerikai–orosz személyzetcsere-megállapodás meghosszabbítása (Space News)