Vasárnap hajnalban az előre megadott időben földet ért Kazahsztánban a Szojuz TMA-1 űrhajó, fedélzetén a Nemzetközi Űrállomás hatodik alaplegénységével. A Szojuz negyedik generációjának első példánya jól vizsgázott, bár a visszatérés nem volt teljesen zökkenőmentes.
Az űrállomás hatodik személyzetének két hónappal tovább kellett az űrben maradnia, mert az amerikai űrrepülőgép-flotta repüléseit felfüggesztették. Emiatt végül 161 napot tölthettek az űrben, nagy részét az ISS fedélzetén. Nyikoláj Budarin, Don Pettit és Ken Bowersox hamarosan a Moszkva melletti Csillagvárosba repülnek. Itt néhány hetes rehabilitációs programban vesznek részt, melynek során szervezetük ismét alkalmazkodik a földi gravitációhoz. Az ma még nem világos, hogy mi okozta a leszállási ponttól való több mint 400 kilométeres eltérést. Az azonban már tudható, hogy a Szojuz nem az ún. irányított pályán, hanem ballisztikus pályán tért vissza. Ez azt is jelentette, hogy a személyzetre tartósan 9g-s túlterhelés hatott. Az irányítórendszeren tehát még van mit javítani, az viszont tény, hogy a Szojuz - éppen kialakításából adódóan - még hibásan működő leszállórendszerrel is épségben hozta vissza utasait.
Kapcsolódó cikkek:
A visszatérési előkészületek (bővebben ld. kapcsolódó cikkünkben) a terv szerint zajlottak, az ISS-ről a lekapcsolódás a tervek szerint (azaz 22:43:00 GMT-kor) történt meg. A Szojuz azonban az előre kijelölt leszállási helytől 440 kilométerre ért földet. A landolás 02:07:00-kor történt, de az egyik kutató-mentő repülőgép személyzetének csak két órával később (04:21-kor) sikerült megpillantania a kabint (mindkét időpont GMT-ben), amikor azt az űrhajósok már közel egy órája, önerőből elhagyták. A három űrhajós végig biztonságban volt, mindössze várniuk kellett egy jó ideig, míg a földi kiszolgálószemélyzet a helyszínre érkezett. Erre 06:25 GMT-kor került sor, amikor az orvosokat is szállító két helikopter a kabin mellett landolt.
Visszatérésre készül a Szojuz
A NASA igazgatója Oroszországban