Nyolc nappal az Ariane-5 hordozórakétával történt indítása után az európai automata teherűrhajó megérkezett a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS).
Az ATV-2 (Automated Transfer Vehicle-2, Johannes Kepler) február 24-én, magyar idő szerint 17:08-kor sikeresen kapcsolódott az állomás Zvezda moduljához. Az elmúlt nyolc nap során a repülését, az önálló megközelítést és az ISS-hez dokkolást az űrhajó fedélzeti számítógépei és berendezései irányították, miközben az Európai Űrügynökség (ESA) és a Francia Űrügynökség (CNES) munkatársai a franciaországi Toulouse-ban található ATV irányító központból (ATV-CC) felügyelték a folyamatot.
Az ATV-2 startja 2011. február 16-án, az irányító központból nézve. (Kép: ESA)
A repülés utolsó szakaszában, miután a teherűrhajó a tervezett pályamódosításokkal sikeresen megközelítette az űrállomást, az ISS-en tartózkodó űrhajósok is bekapcsolódtak a megfigyelésbe, és készen álltak arra, hogy egy esetlegesen fellépő hiba esetén megszakítsák a manővert. Szerencsére erre a műveletre végül nem volt szükség, az ellátmányt és üzemanyagot szállító teherűrhajó a terveknek megfelelően kapcsolódott az űrállomáshoz, és sikeresen végrehajtotta a feladatát.
Paolo Nespoli, az ESA űrhajósa a beavatkozást lehetővé tevő világoskék panel és a megfigyelő monitor előtt, mögötte Alekszandr Kaleri orosz űrhajós 2011. február 24-én. Az ATV dokkolása előtti utolsó szakaszban a Nemzetközi Űrállomás orosz moduljában felügyelték az automatikus megközelítést. (Kép: ESA / NASA)
Az űrállomást kiszolgáló teherűrhajók közül jelenleg az európai ATV a legfejlettebb szállítóeszköz, az alkalmazott technológiáknak köszönhetően teljes egészében automatikus: az előre programozott fázisoknak megfelelően önállóan képes a manőverezésre, külső beavatkozás nélkül közelíti meg az űrállomás dokkolóegységét, és az űrrandevú legutolsó fázisában a távolságmérésre és pozicionálásra alkalmas berendezésével, a lézeres érzékelő szenzorok mérései alapján nagy pontossággal, és igen kis sebességgel képes megközelíteni az ISS-t.
Az ATV2 a megközelítés földi megfigyelése során, még a dokkolás előtt, az űrállomástól 50 méternyire. (Kép: ESA / ATV2 blog)
Az ATV dokkolása az ISS-hez; jobbra a napelemek között a Hold is felsejlik. (Kép: ESA / NASA)
Különösen érdekes az űrállomás sikeres megközelítését abból a szempontból értékelni, hogy milyen nagyságrendekkel dolgoznak: miközben az ATV és az ISS egyébként közel 28 ezer km/h sebességgel mozog a keringési pályán, a végső megközelítés során a relatív sebességet néhány cm/s pontossággal kb. 7 cm/s értékre kellett csökkenteni. A Johannes Kepler a randevú során az ISS mögül közelítette meg a komplexumot, és az orosz Zvezda modulhoz kapcsolódott.
Az Európai Űrügynökség vezetői a sikeres missziót követően bizakodóan nyilatkoztak az európai űrtevékenység jövőjét illetően is. Felhívták a figyelmet arra, hogy már a második európai teherűrhajó teljesítette küldetését, és ezt a dokkolást is megfelelő bizonyítéknak tekintik arra vonatkozóan, hogy mostantól Európa „felnőttnek számít” az űrhajózásban. Az ATV egy kiváló példája a „Made in Europe” innovációknak: az eszköz flexibilitása többek közt lehetőséget ad majd arra is, hogy a megszerzett tapasztalatokra alapozva elkészülhessenek az űreszköz visszatérésre, vagy a Hold körüli keringésre alkalmas változatai is, és amelyekkel akár a jövőben megépítendő, Föld körüli pályán keringő újabb infrastruktúrák is kiszolgálhatók lesznek. „Minden eddiginél jobban felkészültünk arra, hogy az európai űrkutatás egy olyan időszaka következzen, amelyben egyre önállóbbak lehetünk,” nyilatkozta Simonetta di Pippo, az ESA Emberes Űrrepülések igazgatója.
Simonetta di Pippo nyilatkozott az ATV startja előtt is, ahol részletesebben kifejtette, hogy Európa számára milyen jelentőséggel bír ez az űrjármű. „Ez az űreszköz nagyon fontos nekünk és partnereinknek is, hiszen az amerikai űrrepülők leállása után az ISS programban az ATV lesz a legnagyobb, az ISS kiszolgálására alkalmas teherszállító eszköz. Ami most ott fenn történik, nem egyszerűen csak az űrügynökségek „kombinálása”, hanem a tudomány és a technológia területén kialakuló legnagyobb nemzetközi együttműködés. Nagyon sokat tanulhatunk, nem csak a fedélzeten folytatott tudományos kutatásokon keresztül, hanem a folyamatban levő űrbeli operatív tevékenységekből is," mondta a sikeres kapcsolódás után Jean-Jacques Dordain, az ESA főigazgatója.
Az elkövetkező napok során az ATV rakományát az űrhajósok átszállítják az űrállomás különböző moduljaiba, az üzemanyagot pedig átszivattyúzzák a tárolására alkalmas fedélzeti tartályokba. A tervek szerint a Kepler 2011. júniusig marad az állomással összekapcsolt állapotban, ahol egyrészt plusz modulként, ill. a már nem használt eszközök tároló egységeként működik majd. Ezen kívül adott esetben az űrhajósok menedékeként is szolgálhat, ill. a segítségével az űrállomás magasabb keringési pályára állítható.
A dokkolás utáni ünneplés egy pillanata: az ATV modellje, és az irányítók egy csoportja Toulouse-ban. (Kép: ESA)
Legvégül egy rövid összefoglalót ajánlunk figyelmükbe, amelynek keretében Kris Capelle, a küldetés igazgatója beszél a sikeres dokkolásról.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Elindult a második európai teherűrhajó
A Johannes Kepler (ATV-2) dokkolása (ESA)