A negyedik európai teherűrhajó öt hónapnyi programja tegnap a Csendes-óceán fölött, a légkörbe lépve fejeződött be.
Az Európai Űrügynökség (ESA) Albert Einstein nevét viselő teherűrhajója (ATV-4, Automated Transfer Vehicle) a Nemzetközi Űrállomás (ISS) kiszolgálására készült. Az ATV-k az Európában eddig fejlesztett és épített legösszetettebb űreszközök, egyúttal az ISS-t ellátó teherszállító űrhajók legnagyobbjai. A programból még egy repülés van hátra: az ATV-5 (Georges Lemaître) már megérkezett hajón Dél-Amerikába, Francia Guyanába, ahonnan egy Ariane-5 rakéta hátán 2014 júniusában indulhat majd. Az öt teherűrhajóval az ESA letudja hozzájárulását az űrállomás üzemeltetéséhez, egészen 2017-ig.
Húsz tonnás össztömegével új csúcsot beállítva, az ATV-4 (Albert Einstein) is egy Ariane-5 hordozórakétával startolt Kourouból, idén június 5-én. Az ISS-hez tíz nappal később kapcsolódott, automatikus üzemmódban. A szintén rekordmennyiségű, 2480 kg tömegű rakomány több mint 1400 különböző tételt tartalmazott. Az ilyen ellátmányok biztosítják az űrállomás napi működését, a fedélzetén tartózkodó űrhajósok – általában egyszerre hat fő – élet- és munkafeltételeit. A dokkolást, majd a kipakolást az ESA jelenleg fent dolgozó űrhajósa, Luca Parmitano felügyelte. A rakományban tudományos kísérleti berendezések, pótalkatrészek, ruhák, élelmiszerek és más ellátmány is volt. Például olyan emulziók utaztak az űrállomásra, amelyek vizsgálatától azt várják, hogy az később elősegíti az élelmiszerek és gyógyszerek szavatossági idejének meghosszabbítását. Az ATV-4 vitte fel az európai Columbus kutatómodul vízszivattyújának tartalék alkatrészeit, a NASA új víztisztító berendezését, a japán Kibo laboratóriumhoz egy GPS antennát, és még egy sor egyéb eszközt és műszert.
Pakolás az ATV-4 hermetizált rakterében, Chris Cassidy amerikai űrhajóssal. Az űrállomás lakói számára az ATV-k egyúttal kellemes pihenőhelyet is nyújtanak, mivel itt a legnagyobb a nyugalom. (Kép: NASA / ESA)
Míg az ISS-hez kapcsolódva repült alacsony Föld körüli pályán, az Albert Einstein hat alkalommal emelte meg a komplexum pályamagasságát. Ezekre a manőverekre azért van szükség, mert bár ott már rendkívül ritka a légkör, de mégis érzékelhető a fékező hatása. Ha az ATV-k, valamint a kisebb méretű orosz Progressz teherűrhajók a magukkal vitt üzemanyag és hajtóműveik segítségével nem gondoskodnának a rendszeres pályakorrekcióról, az űrállomás idővel visszahullana a Földre.
Az ATV-4 október 28-án vált el az ISS-től. Előtte az űrhajósok megtöltötték már haszontalan dolgokkal, amivel helyet szabadítottak fel az űrállomáson. Ha már az egész útját rekordok kísérték, a végére is maradt egy: minden korábbinál több hulladékot pakoltak bele. Az önállósodó teherűrhajót úgy manőverezték, hogy végül mintegy 100 km-re az ISS-től, pontosan alatta lépjen be a sűrű légkörbe. Így az űrhajósok megfigyeléseket tudtak végezni a feldarabolódásának folyamatáról. Ezeket az adatokat a remények szerint a későbbi űreszközök tervezésénél tudják majd felhasználni. Az ATV-4 végül a Csendes-óceán déli, lakott területektől távoli része fölött semmisült meg, november 2-án, magyar idő szerint 13:04-kor. Egyes darabjai, amelyek leértek a felszínig, az óceánba estek.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
ATV-4: Albert Einstein
Úton az Albert Einstein
Progressz ment, Einstein jön
GYORSHÍR: Az űrállomásnál az Albert Einstein
Leálltak az európai teherűrhajó-részegységek gyártásával
Az ATV-4 (Albert Einstein) repülésének vége (ESA)