Az Enyergija vállalat megkezdte a jó öreg Szojuz személyszállító űrhajók legújabb generációjának tesztelését.
Természetesen az első éles (személyzetes) bevetés előtt az új avionikát tesztelni kell. Ezt a feladatot egy Progressz teherűrhajóval fogják végrehajtani októberben.
Mint az ismert, a Szojuzok külső megjelenése alapjaiban nem változott 1966 novembere óta. A belső – illetve a kívülre szerelt – egyes alrendszerek (pl. antennák, napelemek) viszont folyamatos változásokon mentek át a technológiai fejlődésnek köszönhetően. A Szojuzok legutolsó generációját (TMA) már a negyedik generációnak tekintik az oroszok. A TMA (A = Anthropometric) leginkább a belső teret növelte, annak érdekében, hogy magasabb űrhajósok is utazhassanak rajta. A jelenleg használatban lévő változata (Szojuz TMA-M) viszont egy nagyon fontos fejlesztés volt, mely a digitális komputert és a telemetriai rendszert érintette. Innen a változat beceneve: „Digitális”.
Az új Szojuz TMS-MSZ (vagy egyszerűen csak MSZ) elsősorban az új, és a réginél jóval könnyebb telemetriai rendszernek és fedélzeti számítógépnek köszönhetően elődjénél kisebb tömegű lesz. Az új űrhajó új napelemeket is kap. Átalakították a dokkoláshoz és a helyzetbeállításhoz szükséges hajtóműveket és kisrakétákat is. Ennek köszönhetően az új űrhajó majd akkor is dokkolhat a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS), ha egy hajtómű, és biztonságosan visszatérhet a Földre, ha két hajtómű kiesik! Az új űrhajón egy kombinált GPS/GLONASSZ helyzetmeghatározó rendszert is elhelyeztek és kialakítottak új (műholdas) kommunikációs csatornát.
Megújult az automatikus dokkolórendszer is. Az új Kursz NA kétszer könnyebb és háromszor kevesebbet fogyaszt, mint elődje. A régi rádiórendszer is megújul, és immár egy kombinált beszéd/adat-rádió rendszert használnak, mely akár a Lucs műholdakon keresztül is kommunikálhat a Földdel, ha az űrhajó nincs valamelyik földi állomás látóterében. A leszállás – és így a személyzet – biztonságát fokozza, hogy az ejtőernyő nyitását követően a GPS/GLONASSZ rendszer pozícióadatait folyamatosan elküldik az irányítóknak.
Amennyiben az októberi Progressz tesztrepülés megfelelő eredménnyel zárul, akkor az első MSZ (Szojuz MSZ-01) 2016 márciusában indulhat az ISS-hez. A 47. számú állandó személyzet tagjai Alekszej Ovcsinyin és Oleg Szkripocska orosz, valamint Jeffrey Williams amerikai űrhajósok lesznek. Érdekesség, hogy a parancsnoki ülésben helyet foglaló Ovcsinyinnek ez lesz az első repülése, miközben a személyzet másik két tagja már veterán! Szkripocska ekkor második, míg az amerikai asztronauta negyedik űrrepülésére indul.
Kapcsolódó linkek:
Szojuz MSZ: hamarosan bemutatkozik egy régi ismerős új változata (Space Daily)