Az orosz Progressz MSZ-07 teherűrhajó a Nemzetközi Űrállomás felé indult Bajkonurból, mások mellett egy magyar fejlesztésű kísérleti berendezéssel.
A teherűrhajót egy Szojuz-2.1a hordozórakéta emelte a magasba a kazahsztáni indítóhelyről október 14-én, magyar idő szerint 10:46-kor. Az eredetileg kitűzött startdátum két nappal korábban volt, de az indítást egy meg nem nevezett technikai probléma miatt közvetlenül a felemelkedés előtt el kellett halasztani (ritkán fordul elő ilyesmi Progressz startoknál). Pedig a Nemzetközi Űrállomás (ISS) üzemeltetésében egyébként megszokott teherűrhajó-indítás egyik érdekessége lett volna, hogy Progressz MSZ-07 (68P) esetén először próbálják ki a még jobban lerövidített megközelítési módot. Az ISS-hez való csatlakozás ugyanis a felbocsátás után 3 és fél órával már meg is történt volna, mintegy megfelezve a korábbi indításoknál a műveletre szánt időt.
A rakétára szerelt Progressz MSZ-07, útban a bajkonuri 31-es startállás felé. (Forrás: Roszkoszmosz)
2012-ig az orosz teherűrhajók és az embereket szállító Szojuz űrhajók is két nap alatt közelítették meg az űrállomást. A szükséges pályamódosító manővereket kényelmesen el tudták végezni ennyi idő alatt. Azonban különösen az űrhajósok számára nem volt mindegy, hogy mennyi időt kell eltölteniük a meglehetősen szűkös Szojuzban, mielőtt felérnek a sokkal több életteret biztosító ISS-re. Ezért először a Progresszekkel, majd 2013-tól a Szojuz űrhajókkal is áttértek a hat órát (vagyis négy Föld körüli keringést) igénylő, már pontosabban tervezett és végrehajtott manőverezést követelő megközelítési módra. Ezen az időn faragnának most tovább. Ha majd a teherűrhajókkal begyakorolják az eljárást, nemsokára az űrhajósok is élvezhetik a még gyorsabb átszállást az űrállomásra. Csak kétszer kell megkerüljék a Földet a Szojuzban, mielőtt dokkolnak az űrbázisnál.
A starthalasztás miatt most a próbára nem került sor. Ehelyett a Progressz MSZ-07 két nap (34 pálya) múlva dokkol majd az ISS Pirsz moduljánál, ahol várhatóan jövő márciusig marad.
A teherűrhajó, még a szerelőcsarnokban. (Kép: Roszkoszmosz)
A soros orosz Progressz teherűrhajó ezúttal is élelmiszerrel, ivóvízzel, oxigénnel, levegővel, üzemanyaggal van feltöltve, használati tárgyakat, tartalék alkatrészeket és kísérleti berendezéseket szállít az űrállomásra, összesen közel 2 és fél tonna tömegben. Az út fontos magyar vonatkozása, hogy most kerül fel az ISS fedélzetére a TRITEL háromtengelyű sugárdozimetriai célú szilícium detektoros dózismérő rendszer új központi egysége.
A TRITEL központi egysége a földi tesztek során. (Kép: MTA EK SVL Űrdozimetriai Kutatócsoport)
Az MTA Energiatudományi Kutatóközpontban működő Űrdozimetriai Kutatócsoport és a BL-Electronics Kft. által fejlesztett berendezés eredetije 2015 áprilisában, a Progressz M-27M fedélzetén kellett volna feljusson az űrállomásra. Az a teherűrhajó azonban a rakományával együtt egy sikertelen start következtében megsemmisült. A TRITEL rendszer adatgyűjtésre és -megjelenítésre szolgáló központi egységét emiatt újra kellett gyártani és a szükséges átadási teszteket ismét el kellett végezni. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Progressz-hírek
Szojuz TMA-08M: elindult és meg is érkezett
Magyar tudományos eszközök a Progressz M-27M fedélzetén
GYORSHÍR: A Progressz M-27M vége
Magyar dozimetriai eredmények az ENSZ-ben
A Progressz MSZ-07 (68P) startjáról (Spaceflight Now)
A TRITEL dózismérő rendszer új központi egysége indul a Nemzetközi Űrállomásra (MTA EK)